Maserati Quattroporte er ikke det du møter oftest i trafikken - men de gangene du gjør det, så legger du gjerne merke til den.
Maserati Quattroporte er ikke det du møter oftest i trafikken - men de gangene du gjør det, så legger du gjerne merke til den.

Sjelden luksusbil: Nå til en fjerdedel av nypris

Med denne får du oppmerksomhet.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
annonse

Det er et eller annet med det italiensk språket som gjør at nesten uansett hva du sier, så høres det bra ut. La oss ta et eksempel: På norsk er ordet firedørs ikke akkurat veldig spennende. Men det har vitterlig svung på italiensk: Quattroporte.

Når du setter merkenavnet Maserati foran blir det enda vakrere. Og bilen vi snakker om lever så avgjort opp til det eksotiske navnet. Dette er ikke noen modell du finner parkert rundt hvert hjørne - det er eksklusivt, tøft og sportslig. Designet er da også signert Pininfarina. 

Ny kostet en slik doning rundt to millioner kroner - nå får du den til en fjerdedel av den prisen!

Les også: Maserati har store planer om å øke salget

Billigsalg

2008-modellen vi har snublet over på bruktmarkedet denne gangen er nemlig virkelig billig. I alle fall om vi skal bruke resten av markedet som en pekepinn. 499.000 kroner er prisforlangende. Det er for eksempel 100.000 kroner billigere enn den neste billigste - som forøvrig er fire år eldre.

Ikke er den gått langt heller, i følge annonsen har den bare rullet 67.000 kilometer.

Under panseret finner du en nydelig V8-er - sint som en okse - og med 401 hk. Det gjør denne "familiebilen" til en skikkelig børse - med tilhørende lydbilde.

Les også: Maserati skal lage SUV også ...

Bør testes

Det sier seg egentlig selv, at med en slik motorisering, så går det unna. Motoren er koblet til en sekvensiell girkasse med hendler på rattet. 

Men bilen har fått kritikk for nettopp girkassen. Den oppleves ikke rask nok - og jo fortere du kjører, jo mer rykkete blir girskiftene. Verdt å teste før du kjøper.

Forøvrig har Maserati ikke verdens beste rykte med tanke på driftssikkerhet - men det har blitt bedre med årene her også.

Forbruk på en så stor bil - med en stor motor - er naturligvis høyt. Så her må du legge til siden litt penger til dette. Det samme gjelder service og generelt vedlikehold. 

Både motor- og karosserideler er også langt mer kostbart enn på "vanlige" biler - så du bør virkelig passe på at du unngår å bulke denne bilen.

2008-modellen av Maserati Quattroporte til 499.000 kroner, er 100.000 kroner billigere enn den nest billigste - og fire år nyere. Faksimile fra www.finn.no.
2008-modellen av Maserati Quattroporte til 499.000 kroner, er 100.000 kroner billigere enn den nest billigste - og fire år nyere. Faksimile fra www.finn.no.

Klikk her for å se hele annonsen

Eksotisk alternativ

Men la oss ikke bare sitte og grave oss ned i det negative. Vi snakker jo tross alt om en vaskeekte, italiensk luksusbil - med fire dører. Praktisk, rått og lekkert - på en gang.

Og nevnte vi lyden? Ja, vi gjorde visst det. Men vi gjør det igjen, likevel. For det er så hinsides vakkert å høre denne V8-eren purre.

Bilen vi har funnet er forøvrig, som alle Quattroporter, godt utstyrt. Her er det luksusfølelse til fingerspissene - med mykt skinn, elektriske gardiner i vinduene bak og massivt treverk. 

Et alternativ til de tyske premiumbilene? Skulle virkelig mene det!

Akkurat dashbordet har nok ikke tålt tidens tann like godt som eksteriøret. Her er det litt mye plast og ikke minst gammel design. Quattroporte fikk en facelift i 2009 - som gjorde interoøret mer tidsriktig.
Akkurat dashbordet har nok ikke tålt tidens tann like godt som eksteriøret. Her er det litt mye plast og ikke minst gammel design. Quattroporte fikk en facelift i 2009 - som gjorde interoøret mer tidsriktig.

Les også: Fant gammel skjønnhet i uthuset

 

 

 

Laster inn forumet...