Broom-Benny er blant journalistene som er invitert til Europa-lanseringen av nye VW Passat. Han spår at konkurrentene skal få det tøft framover.
Broom-Benny er blant journalistene som er invitert til Europa-lanseringen av nye VW Passat. Han spår at konkurrentene skal få det tøft framover.

- Nå skal det bli kamp om bilkjøperne

Broom-Benny er på tur og tester helt ny Passat.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
annonse

 Denne uken er ekstra spennende for alle de som følger med på nybiler og lanseringer. To av årets største bilnyheter har nemlig Europa-lansering, nesten samtidig.

Sent i går kveld kom Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen hjem fra den aller første testkjøring av nye Ford Mondeo i Spania. Og i dag er bilekspert Benny i full gang med å teste ut helt nye Volkswagen Passat på Sardinia.

Svingete veier 

Og noen av oss må også holde fortet hjemme ... Jeg kikker ut på helgrå høstomgivelser utenfor Broom-kontoret - og ringer Bennny for å høre hvordan det går.

Ring, ring:

- Hallo, Knut! Du nå sitter jeg med din gamle kollega Marcussen fra Autofil og vi har det ganske trivelig på jobben! 23,5 grader, sol, svingete og morsomme veier - og 240 dieselhestekrefter under panseret. Jo, dette er helt greit!

Dette er Folkevogna knapt noen har hørt om

Kamp om kjøperne 

- Ja, det vil jeg tro... Bra bil?

- For å gå rett på sak: Ja! Akkurat som Ford har lovet med Mondeo, har også Volkswagen ambisjoner om å flytte grensene i denne klassen når de lanserer ny Passat. Den har blitt større, mer eksklusiv og mer velkjørende. Volkswagen nærmer seg premium-merkene med denne modellen, her skal det virkelig bli kamp om nybilkjøperne, fastslår Benny. 

- Ja, for i motsetning til forrige Passat er denne helt ny?

- Ja, det er den. VW tok en liten innersving sist, da de insisterte på at en oppgradert modell skulle være helt ny bil. Det betyr jo igjen at de har hatt god tid på å utvikle denne. Og her får vi et lite innblikk i hva VW kan få til i 2014. Passat er faktisk et lite utstillingsvindu for fint utstyr, både på luksus- og sikkerhetsfronten. 

124.470 nordmenn har kjøpt denne bilen

Bedre å kjøre

Dette er åttende generasjon Passat og den følger trenden med å bli større og større. Nå er den 4,77 meter lang, samtidig som bredden har økt til 1,83 meter. Og bagasjerommet er virkelig digert.

- Ja, jeg får storbilfølelse her, både i form av plass, men også på kjøreegenskaper. VW har skjøvet forhjulene lenger fram, og motoren bakover. Det gir bedre balanse og adskillig mer engasjerende kjøreegenskaper enn på forgjengeren. Den har mange styrker den også, men noen spennende bil å kjøre var den aldri. Det har VW gjort noe med nå.

Premiumfølelse

- Plassen er som sagt svært god. Bagasjerommet i stasjonsvogna svelger unna hele 650 liter. Baksetet er også veldig bra. Økt bredde er viktig her. Har du tre unger, sliter du med å få plass til barnesetene i de aller fleste stasjonsvognene. Men det bør gå fint her.

- Det har vært mye snakk om premiumfølelse i forkant - er det det her?

- Ja, jeg synes det - i alle fall i topputgaven jeg har testet så langt. Det utvendige designet er lekkert og sporty. Umiskjennelig Passat, men også helt tydelig ny Passat. Innvendig er det høy materialkvalitet og finish. Det meste ser lekkert og gjennomført ut. Støydempingen er også god, alt dette faktorer som hever Passat over de fleste av konkurrentene, sier Benny som mener det er helheten som imponerer mest.

Håkon har en virkelig klassisk Passat - les mer om den her:

Mye å velge mellom

- Ja, Volkswagen har svart kritikerne som har ment at Passat har hatt litt dvaske kjøreegenskaper. Slik er det ikke lenger, også på det området er den nå en av de beste i klassen.

- Størrelsesmessig er det knapt noen som kan hamle opp med den - og for kjøperne er det naturligvis positivt at VW ruller ut en rekke varianter, her er det mye å velge mellom på både motor og utstyr - ikke minst har de også flere utgaver med firehjulstrekk.

Er dette Norges lekreste Passat CC?

Kjedelig bil?

- Noe å sette fingeren på?

- Jeg satt akkurat og tenkte på det før du ringte. Det er faktisk vanskelig å trekke fram noe. Dette er litt typisk VW på den måten at den egentlig ikke har noen svakheter. Du merker med en gang at det er et gjennomført produkt, der ingen ting får være tilfeldig.

- Men det er klart: Mange vil nok automatisk tenke at det er en kjedelig bil fordi det er en Passat. Vi snakker jo folkelig familiebil her, og slik sett får den kanskje ikke hjertet til å banke mye fortere. Men det er jo ikke så mange stasjonsvogner med digert bagasjerom som klarer akkurat det, sier Benny.

Høyt priset

- Og i forhold til konkurrentene?

- Jeg gleder meg i alle fall stort til å få prøve nye Ford Mondeo skikkelig. Den skal få kjørt seg nå! Volkswagen i Norge har et salgsmål på 4000 Passater neste år. Det blir tøft og det eneste som kanskje kan ødelegge for Passat er at den er relativt høyt priset i forhold til noen konkurrenter. Det blir spennende å se hvor mye det  får  å si, mener Benny.

- Men du! Nå er det snart en liten stopp og muligheter for bilbytte her. Vi sikter oss inn mot en bil med 150-hesters bensinmotor for å finne ut hvordan det fungerer. Vi snakkes senere!

- Det gjør vi! God kjøretur videre.

Vi kommer naturligvis tilbake med full test på nye Passat når Benny er hjemme igjen. 

Her kan du lese mer om prisene på nye Passat

Umiskjennelig Passat - men dette er helt ny bil fra innerst til ytterst. Akkurat nå tester vi den på Sardinia.
Umiskjennelig Passat - men dette er helt ny bil fra innerst til ytterst. Akkurat nå tester vi den på Sardinia.

Vi har akkurat testet nye Mondeo - les mer her: