Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Den var en ekte drømmebil for svært mange nordmenn da den kom på markedet i 2003.

XC90 var bilen som viste at Volvo kunne ta opp kampen mot de tyske premiummerkene, samtidig som den hadde med seg alle de klassiske Volvo-verdiene.

Den var stor, komfortabel, rommelig og smart innvendig - og kanskje ikke overaskende også noe av det sikreste du kunne kjøpe av nybil.

Produksjonen stoppet

Så ble da også XC90 umiddelbart en stor suksess. Høyt salg og gode marginer, sørget for at XC90 nesten egenhendig skaffet Volvo gode overskudd i flere år.

Nå er det straks klart for en helt ny XC90. Produksjonen av den første stoppet i sommer, etter at modellen strengt tatt hadde vært på overtid i flere år. 

Det betyr at du må ut på bruktmarkedet hvis du vil ha første generasjon XC90. Der er det til gjengjeld mye å velge mellom.

LES OGSÅ: Nå er det helt slutt for storselgeren

Mer ukurante

Nærmere bestemt ligger det akkurat nå over 200 eksemplarer ute. Og gode nyheter for de som vil ha XC90 til lavpris: Nå har de rimeligste utgavene krøpet under 100.000 kroner. 

Da snakker vi som oftest 2003-modeller, som gjerne har et høyt antall kilometer på telleren. 

Dieselmotor var det klart mest vanlige på XC90, men det ble også solgt endel eksemplarer med bensinmotor. I bruktmarkedet blir de ofte sett på som litt mer ukurante enn dieselbilene - dermed blir også prisene lavere.

Interiøret begynner å merke alderen, men XC90 står seg fortsatt bra på plass og praktiske løsninger.
Interiøret begynner å merke alderen, men XC90 står seg fortsatt bra på plass og praktiske løsninger.

Trenger ikke være et kupp - selv om det er billig

Dårlig kvalitetsrykte

Nå går det ikke an å skrive om brukt XC90 uten å ta med at dette er ganske langt unna å være verdens beste biler.

Slik sett vil de billigste eksemplarene nesten uten unntak være risikosport. Her er det mye som kan gå i stykker:

- Ja, XC90 sliter med et  dårlig kvalitetsrykte, som dessverre for bilen nok er ganske fortjent. Her handler det om mange ting. Elektriske feil er en gjenganger, det samme er dårlige bremseskiver. Mange har skjevt slitte dekk, bakhjulslagre er også et kjent problem. Og så må jeg ta med motorfeil og svake girkasser, det kan virkelig bli kostbart, sier Brooms bilekspert Benny Christensen.

- Alt kan skje

- Og så hjelper det vel ikke at de rimeligste eksemplarene nå er over ti år?

- Nei, absolutt ikke. Disse bilene har gjerne gått rundt 250.000 kilometer, og mer. Da kan egentlig hva som helst skje - og det skjer, sier Benny og legger til:

- Slik sett ville jeg nok tenkt meg veldig godt om før jeg kjøpte XC90 til denne prisen. Da er det i alle fall utrolig viktig å sjekke bilen nøye før kjøp - og ha penger i bakhånd til nødvendige reparasjoner.

Engasjert eier: - Ikke mobb bilen min!

Så ny bil som mulig

Ikke overraskende mener han det er smart å legge en god del mer penger i det, hvis man skal kjøpe brukt XC90.

- Jeg anbefaler da å kjøpe så ny bil som mulig, og helst fra etter faceliften som kom fra 2007-modellen. Da snakker vi fra rundt 250.000 kroner og oppover. For totaløkonomien er det lurt å legge så mye penger som mulig i selve kjøpet, her blir det fort dyrt å kjøpe billig. Komplett servicehefte er et must på XC90, det gjelder også å sjekke at alt på bilen virker som det skal, her blir det fort kostbart å fikse ting, avslutter Benny.

Her kan du lese mer om XC90 i Brooms bruktbilguide

Produksjonen stoppet i sommer, etter at salget hadde vært sterkt fallende de siste årene. Men i bruktmarkedet er det mye XC90 å velge mellom.
Produksjonen stoppet i sommer, etter at salget hadde vært sterkt fallende de siste årene. Men i bruktmarkedet er det mye XC90 å velge mellom.

Blir mye billigere - les om nye XC90 her:

 

 

Laster inn forumet...