Slik blir du lurt av bilforhandleren

Mange av landets største bilforhandlere driver ulovlig markedsføring av leasing, ifølge Forbrukerombudet. 

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Her står det for eksempel bare 1799 kr for leasing. Det er for dårlig, sier forbrukerombud Gry Nergård, og peker på en leasingkampanje fra Volvo.

Nergård forteller at det finnes utrolig mange kampanjer som inneholder misvisende opplysninger.

– Det fokuseres ofte på lav rente, som fra utsiden ser veldig gunstig ut. Men uten andre opplysninger i tillegg, gir det ingen indikasjoner på hvor god avtalen egentlig er, sier hun.

Forbrukerombudet har den siste måneden sett over mer enn 34 kampanjeannonser som gjelder leasing av biler. Hele 18 av disse viste seg å være ulovlige.

– Vi mener at disse kampanjene lurer forbrukerne når bilforhandlerne underkommuniserer hva det faktisk koster å lease, sier Nergård og tilføyer:

– Det er villedende reklame, og det er ulovlig.

Har tatt grep

De 18 annonsene som Forbrukerombudet mener er ulovlige, stammer fra ni store bilimportører. Navn som Toyota, Hyundai, Volvo og Volkswagen er bare noen av merkene som får refs.

Alle de ni importørene har fått et varselbrev fra forbrukerombudet. Endrer de ikke leasingkampanjene, risikerer importørene over 100.000 kroner i bot.

Av alle importørene TV 2 har vært i kontakt med, var det kun én som ville stille til intervju.

ULOVLIG: Dette er de ni bilimportørene som Forbrukerombudet mener har lagt ut ulovlige kampanjeannonser om leasing av biler den siste måneden.
ULOVLIG: Dette er de ni bilimportørene som Forbrukerombudet mener har lagt ut ulovlige kampanjeannonser om leasing av biler den siste måneden.

– Vi føler ikke at vi lurer kundene, men vi har absolutt respekt for hvilke retningslinjer Forbrukerombudet har gitt oss, sier Morten Brusletto, Senior Manager ved Hyundai Norge.

Brusletto kan fortelle at de har mottatt et brev fra Forbrukerombudet, og at de har tatt de grepene som de har fått beskjed om.

– Vi har stoppet den delen av kampanjen som ikke inneholder god nok informasjon, og kommer til å ha en fortløpende dialog med Forbrukerombudet videre for å sikre at kunden får den informasjonen han skal ha, sier Brusletto.

Tar selvkritikk

Christian Gottschalk er markeds- og kommunikasjonsdirektør ved BMW Group Norge. Han kunne ikke stille til intervju, men i en e-post til TV 2 forklarer han deres innblanding i saken:

– Det er stor fokus på privatleasing i markedet, og vi ønsket derfor å vri oppmerksomheten over på lån som er en mye brukt finansieringsform, skriver Gottschalk

Han viser til en kampanje hvor det var oppgitt en kampanjerente på 0,95 prosent for leasing av bil.

– Vi ser i ettertid at det også burde vært inkludert et eget eksempel for leasing, selv om låneeksempelet gir en god illustrasjon av kostnader og betingelser for kunden, uavhengig av finansieringsform.