Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Superbil-produsenten Lamborghini lager ikke akkurat biler for allmennheten. De eksotiske, italienske råtassene har i utgangspunktet blinket seg ut et snevert marked av pengesterke kjøpere.

Men under eierskap av VW-konsernet, har de likevel tatt noen viktige steg mot å utvide modellutvalget. Skulle merket overleve, var det helt avgjørende å få større volum. Og det fikk de til med innstegsmodellen Gallardo.

Den har vært en kjempesuksess, i Lamborghini-målestokk. Det var derfor knyttet stor spenning til oppfølgeren - Huracán. Så langt ser det veldig, veldig bra ut ...

Les også: Noen får denne millionbilen til jul

Bestselger

Så langt i år har de nemlig solgt 3.000 eksemplarer av denne bilen. Innen vi skriver 1. januar 2015, forventes det at tallet har steget til 3.600.

For å sette det i perspektiv: I fjor solgte Lamborghini totalt 2.121 biler. Til sammen. 

Mye av forklaringen på de gode tallene finner man i USA. Der har nemlig 1.000 personer gått til innkjøp av den råbarske sportsbilen.

Huracán ligger dermed godt an til å gjøre selv forgjengeren til skamme. Gallardo ble, i løpet av livsløpet på totalt ti år, solgt i 14.022 eksemplarer. Det var ny rekord for merket med en rasende okse på panseret.

Den nye volummodellen vil trolig sette ny rekord i god tid før vi skriver 2024.

Lamborghini kan dette me då lage biler som ikke forsvinner i mengden ...
Lamborghini kan dette me då lage biler som ikke forsvinner i mengden ...

Her kan du se flere bilder og lese mer om Huracán

3,2 sekunder

Navnet kommer Lamborghini-tradisjonen tro, fra en okse kjent fra tyrefekting. Huracán kjempet i 1870 og var kjent for sitt mot. Og mot bør du ha nok av om du skulle våge å utfordre denne til duell også ...

Huracán LP610-4, som er den fulle betegnelsen, har nemlig firehjulstrekk og 610 hk hentet ut av en V10-motor. 

0-100 km/t serveres på lynraske 3,2 sekunder - og speedometeret viser 200 km/t før du klokka har rukket å telle ti sekunder.

Etterhvert vil den også komme som cabriolet, en variant med bakhjulstrekk og en ekstra sportslig modell som får tilleggsbetegnelsen Superleggera.

Les også: Går løs på superbilen med slegge ...

Ikke billig i Norge

Om du nå skulle tro at dette, som jo tross alt er en volummodell, gjør at bilen er oppnåelig for mange også her i Norge, da tar du dessverre feil. 

Det ligger EN Huracán til salgs i Norge. 2015-modellen selges hos Autostrada Sport på Billingstad. Prisen? Trekk pusten og finn noen kaldt å legge mot panna. Klar? 3.290.000 kroner. 

Ikke en heeeeelt vanlig volummodell der altså ...

Dette kaller vi flott utsikt. Ja, også er jo fjellet i bakgrunnen ganske fint også da ...
Dette kaller vi flott utsikt. Ja, også er jo fjellet i bakgrunnen ganske fint også da ...

Se video: Så lett vraker du en sportsbil