Frp lovet at bompengene skulle fjernes – det floppet

Etter ett år i regjering føler norske bilister seg lurt, og Fremskrittspartiets opposisjonsutsagn biter dem jevnlig i baken.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

8,1 milliarder kroner

Så mange bomkroner har Fremskrittspartiet krevd inn fra norske bilister i regjering – og summen fortsetter å stige.

– Bompenger er noe herk, sa Frp-nestleder Per Sandberg på talerstolen da partiet fremdeles var i opposisjon. 

– Vi skal sørge for å fjerne dette flåeriet, fulgte partikollega Bård Hoksrud opp.

Han er nå statssekretær for samferdselsministeren.

Bilister refser Frp

På regjeringens ett-årsdag får Frp hard kritikk for å ha brutt et av sine klareste løfter, og bilistene er tydelig skuffet. 

– Det er vel på tide at de innfrir det de lover. Vi betaler nok avgifter som det er, sier en sjåfør til TV 2.

– Det er derfor de fikk min stemme, sier en annen bilist og legger til:

– Jeg har mistet tilliten for lenge siden.

Hva synes du om regjeringens innsats? Trill terningen her!

Har endret tone

Nå snakker ikke Frp lenger om å fjerne bommene. For samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen har nemlig lovet at en storstilt bompengereform skal gjøre det billigere for bilistene i Norge.

Også Frp-leder og finansminister Siv Jensen bruker uttrykket «billigere» fremfor «fjerne».

– Det arbeides på spreng både for å få på plass veiselskapet – og for å få fullført bompengereformen som handler om at vi skal finansiere veibyggingen i Norge billigere og bedre.

Arbeiderparti-leder Jonas Gahr Støre mener partiet ikke lurer noen ved å endre ordbruken sin.

– De garanterte jo at bommene skulle vekk, og nå er det spørsmål om hvordan man skal gjøre bompengene smartere, sier han.

Bransjen reagerer

Nå får regjeringen også kritikk fra bompengeselskapene selv, for at ikke regjeringens varslede bompengepakke kommer fort nok.  

- Jeg hadde jo ventet at en samferdselsminister som annonserte bompengerevolusjon i fjor høst, hadde kommet lenger med å forberede revolusjonen. Da han la frem revidert i vår, sa han at han ville redusere antall bompengeselskaper fra 50-60 til 2-3, og samtidig rydde opp i rollene innenfor bransjen. Vi ser han fortsatt driver og utreder, og det syns vi går for sent, sier styreleder i Norvegfinans, Milian Myraunet, til TV 2.

Skylder på lite støtte

Jensen skylder på at de andre partienes manglende bompengefokus har gjort at deres løfte ikke har latt seg gjennomføre.

– Det er en konsekvens av at alle andre vil ha bompenger og vi vil det ikke, sier hun.

I regjering har Frp til nå krevd inn over 8,1 milliarder bom-kroner fra norske bilister. De har åpnet en ny bom-vei og gjort E18 i Vestfold hele 1,4 milliarder kroner dyrere ved å forlenge lånets varighet.

Samferdselsministeren hadde ikke anledning til å la seg intervju i denne saken.