Dette er en ekte tidsmaskin

Nå begynner den å bli sjelden

Det er sjelden det dukker opp så fine eksemplarer av en vanlig hverdagsbil som denne. Foto. Faksimile fra Auto DB
Det er sjelden det dukker opp så fine eksemplarer av en vanlig hverdagsbil som denne. Foto. Faksimile fra Auto DB

Si Opel Ascona – og de fleste i dag tenker på en godt brukt og langt fra original ungdomsbil av den typen du helst ikke vil at datteren din skal bli sett i.

En bil av den typen som har hatt ørten eiere som alle har gjort mer eller mindre vellykede forsøk på å gi bilen et personlig preg. På billigste måte. Slikt synes etter noen år og bilen får et stadig mer lurvete preg.

Unntak finnes!

Det enkleste stedet å finne slike biler nå er ofte hos bilopphuggeren. Men unntak finnes. Heldigvis.

Eldre Opeler har bred appell i hobbybil-miljøene. Det gjør at en del biler også pusses opp og settes i god stand.

Men helt urørte og originale biler i skikkelig fin og god stand begynner å bli veldig sjelden. Heldigvis finnes det noen få unntak her også.

Opel Ascona B: Bli med på tur i en tidsmaskin

Ikke vinterkjørt og lav km. stand

Bilen som Bjørnar på Ulnes nå selger et er slik unntak. Den har kun 68.000 kjørte kilometer siden den var ny i 1978 – altså for 36 år siden.

Den er heller aldri vinterkjørt om vi skal tro annonseteksten. Og det gjør vi. 

Se hele annonsen og alle bildene her, så skjønner du hvorfor

Det er noe med helt originale og urørte biler. Noe som stikker litt i sjela på en litt udefinerbar måte. Selv om alt er helt og pent har det allikevel en slags patina, eller sjel som en restaurert bil aldri kan by på.

Se på bildene av bagasjerommet og motorrommet her – så tror jeg du skjønner hva jeg mener.

Opel Ascona A: Klarte aldri å glemme bilen han solgte

En reise bakover i tid

Bilen som Bjørnar selger er en 1,9 S. Det betyr naturlig nok 1900-motor. Opels gamle velkjente på 90 hk, 4-trinns manuell girkasse og bakhjulstrekk.

Dette er rett og slett en reise bakover i tid. Til før klimaanlegg, før ESP og ABS, før sentrallås, el-vinduer og farget glass.

Tilbake til skvettlapper og kromstøtfangere, til H4-pærer og rød superbensin som luktet godt og til små-kranglete automatchoke.

Tidsmaskinen som har hatt tre eiere, skifter eier igjen, for 80.000 kroner denne gangen.

På full fart inn som klassiker

Opel Ascona ble introdusert første gang i 1970 og konkurrent og erkefiende nummer én utover 70-tallet var Ford Taunus. Men også biler som Mazda 616 og Fiat 131 var konkurrenter.

Andre generasjon Ascona, som ble kalt "B", kom i 1975 og ble produsert fram til 1981, da den ble avløst av Ascona C, logisk nok.

Opel Ascona B – slik som bilen som her selges – er på full fart inn i klassikernes rekker og vi både håper og regner med at bilen får en nye eier som ser verdien i å ta vare på den slik som den er.

Ascona C: Drømmedama forsvant i en sky av røyk og støv

 

Opel Ascona V8 cabriolet: Dette er sjeldne saker!