I mylderet av bruktbiler som er priset til under 20.000 kroner, finner vi én som skiller seg skikkelig ut. Det er en liten, rød 2001-modell Toyota Yaris - T-Sport til og med - som er til salgs. T-Sport betyr at den er litt mer hissig enn de fleste andre Yariser der ute, takket være motoren på 106 hk.

Men det er noe helt annet vi biter oss merke til med denne annonsen. Selger, Jostein Bø, forteller nemlig at den trofaste lille bilen har gått og gått – og gått – i 13 år og over 300.000 kilometer – uten ett eneste oljebytte eller nytt oljefilter.

Les også: Det kan være lurt å kjøpe brukt taxi

- Ville prøve og se

Den prestasjonen er smått utrolig. Såpass spesiell faktisk, at vi tar en telefon til selger for å høre litt mer.

- Vi ser at du har vært brutalt ærlig i annonsen din. Hvordan klarer en bil å holde seg gående så lenge og kjøre så langt, uten et eneste oljeskift?

- Ja, si det. Jeg ville bare prøve og se. Har kjørt andre biler langt uten å ta service også – og det gikk fint det. Denne kjøpte jeg ny i 2001 – og siden har den bare vært på obligatorisk sjekk etter 5.000 kilometer, forteller den pensjonerte politiførstebetjenten.

Han har riktignok etterfylt litt olje når lampa lyser, men det er også alt.

Den gamle T-Sport-Yarisen er til salgs - fordi den nå er erstattet av en helt ny modell.
Den gamle T-Sport-Yarisen er til salgs - fordi den nå er erstattet av en helt ny modell.

Fått bud

- Det eneste jeg har gjort med den utover det, er å bytte eksosanlegg, bremser en gang, viftereim, startmotor og en coil. Men jeg skulle gjerne kløyvd hele motoren og sett hvordan det ser ut inni der, humrer han.

Egentlig er det med vedmod at den trofaste følgesvennen nå må legges for salg.

- Hvis jeg hadde hatt råd til å ha forsikring og årsavgift på den, hadde jeg beholdt den, for å se hvor lenge den kunne holdt ut, sier vossingen.

Prisen på doningen er forøvrig 13.000 kroner - og så langt har det kun vært ett konkret bud. Det var på 8.000 kroner. Så her har du fortsatt muligheter ...

Klikk her for å se hele annonsen

Feil og mangler

I annonsen står det også at en gul, motorfeil-lampe har lyst et par års tid. Uten at det har vært noe å ta hensyn til.

- Jeg har ikke gjort noe med det - og den har gått uten et feilskjær. Så jeg må si meg veldig fornøyd med driftssikkerheten, med tanke på hvor liten omsorg den har fått, sier han.

I den dønn ærlig annonseteksten opplyses det imidlertid om et par problemer som må tas tak i. Vi siterer fra annonsen: "Lekkasje bensintank. Lekkasje eksosanlegg (bakre potte). Frontrute har sprekk som strekker seg tvers over ruta og må difor skiftast. Kast/ubalanse i venstre bremseskive framme (har ny skive som fylgjer med, men orkar ikkje skifta). Parkeringsbrems virkar ikkje (mulig wire henger?)" ... "Sumardekka har gjort sitt og lyt skiftast medan piggdekka toler ein sesong til. Nokre kosmetiske skjønnheitsfeil i lakk, jfr bilde. Andre feil kjem eg ikkje på i farten, men har ikkje hatt bilen på bukk.".

Slik ser en motor som krever kun et minimum av vedlikehold ut ...
Slik ser en motor som krever kun et minimum av vedlikehold ut ...

Les også: Hva er verst for en bruktbil - alder eller kilometerstand?

Liten og kjapp

Første generasjon Yaris ble kåret til Årets bil i 2000, og er en ypperlig bil for småkjøring.

Den fikk dessuten mye skryt av motorpressen. Femdørs-modellene er langt mer kurante å selge på bruktmarkedet enn tredørs.

T-Sport-utgaven er vesentlig piggere enn de andre – takket være en frisk 1,5-liter som byr på 106 hk. 0-100 km/t tar nøyaktig 9 sekunder – og forbruket ved blandet kjøring er 0,69 l/mil.

Les også: - Hvor langt kan egentlig denne bilen gå?

Imponert Toyota-sjef

Informasjonssjef i Toyota Norge, Espen Olsen, må humre litt når han får vite om bragden den vesle Yarisen har klart gjennom de siste 13 årene.

- Yaris kommer som regel høyt på statistikker over driftssikkerhet. Jeg kjenner til at flere som har kjørt svært langt med sin Yaris uten noen store problemer. At denne bilen faktisk har gått over 300.000 kilometer uten nødvendig ettersyn, er imponerende. Vi anbefaler selvfølgelig likevel ikke at man unnlater å bytte olje og filter på bilen. Alle bør følge det normale vedlikeholdsprogrammet for å holde bilen i optimal stand, påpeker Toyota-sjefen.

Brooms bilekspert, Benny Christensen, er helt enig i det.

- Ja, dette er nok helt klart unntaket som bekrefter regelen. En bilmotor trenger å få byttet olje og filter jevnlig, for at driftssikkerheten skal ivaretas skikkelig, sier han.

Jostein har riktig nok passet på å sjekke oljenivået og etterfylle når nødvendig. Hvis ikke vil historien naturligvis vært en helt annen ...
Jostein har riktig nok passet på å sjekke oljenivået og etterfylle når nødvendig. Hvis ikke vil historien naturligvis vært en helt annen ...

Les også: Dette må du sjekke på bruktbiler som er gått langt

 

 

 

 

Laster inn forumet...