140 Norwegian-passasjerer overlatt til seg selv i Budapest

Siste ord fra Norwegians flyvertinne: Ha det, og lykke til!

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Et stappfullt Norwegian-fly fra Athen til Oslo (Gardermoen) ble søndag nødt til å mellomlande i Budapest på grunn av for høy temperatur inne i flyet.

Så snart passasjerene kom inn i terminalen ble de overlatt til seg selv.

Ingen informasjon

For greske Valia Phyllis Zwart, hennes norske mann Alexander Zwart og deres tre måneder gamle datter Emily som var på vei hjem til Oslo fra Athen ble turen svært slitsom.

– Vi har ikke fått noen informasjon så det har vært slitsomt. Det er jo ingen her vi kan spørre, og det er frustrerende. Flere føler nok som oss, sier Valia.

Flyet som skulle ha gått fra Athen 11.45 norsk tid, var en time og 40 minutter forsinket fra Athen fordi man prøvde å få ned temperaturen inne i flyet.

 

40 grader på flyet?

Passasjerene som forlot over 40 varmegrader i Athen, fikk ingen avkjølende opplevelse inne på flyet.

TV 2 hjelper degs journalist var selv på flyet på vei hjem fra ferie, og opplevde heten inne i flyet på kroppen. Først etter at det hadde kommet en del klager på varmen ble det delt ut glass med vann til passasjerene.

Da pilotene ikke klarte å få ned temperaturen på flyet etter én time i luften, valgte de derfor å lande flyet i Budapest.

Det siste de hørte fra Norwegian på vei ut av flyet var et «ha det, og lykke til» fra flyvertinnen.

Ifølge informasjonssjef i Norwegian, Lasse Sandaker-Nielsen, var det forsvarlig at flyet i det hele tatt tok av fra Athen.

– Feilen var fikset da flyet tok av fra Athen, men mot alle odds, oppsto samme feil da det var kommet i lufta. Flyet vil aldri ta av før feilen er fikset, sier Sandaker-Nielsen.

En SMS

På flyplassen var det ingen fra Norwegian og de lokale flyplassmedarbeiderne hadde ingen informasjon å gi passasjerene.

– Vi vet ingenting. Gå over der. Vi har en jobb å gjøre her, var svaret passasjerene fikk.

Den eneste informasjonen passasjerene fikk den neste timen var en SMS fra Norwegian om at flyet fra Budapest skulle gå 01.55 om natten, altså ni timer senere.

– De er jo heldige de som får en SMS. Jeg har ikke en sånn mobil, var kommentaren fra en litt eldre passasjer som dermed fikk informasjon kun via andre reisende.

Informasjonssjefen synes likevel at SMS-en var en god måte å informere passasjerene.

– Vi har forsøkt å informere løpende om hvordan de skal forholde seg, og var tidlig ute med informasjon om at vi satt opp nytt fly med retur så fort som mulig, forteller han.

– Uakseptabelt

Det ble ikke gitt noen informasjon om mat, drikke, hotell eller om passasjerene i det hele tatt kunne forlate terminalen – noe de ikke kunne.

– Vi forstår godt at dette var en lei situasjon for passasjerene. Det er svært viktig for oss å gi god informasjon til våre passasjerer, spesielt når uforutsette uregelmessigheter som dette inntreffer, sier informasjonssjefen.

Ifølge Sandaker-Nielsen ble Norwegians representanter i Budapest informert omgående.

– Vi ba dem sørge for at passasjerene fikk mat og ble innlosjert på hotell. At dette ikke ble gjort umiddelbart er uakseptabelt, og noe vi vil følge opp, forteller informasjonssjefen.

13 timer forsinket

Først etter mye rot, venting, beskjeder og kontrabeskjeder kommer passasjerene endelig frem til hotellet.

På hotellet blir det endelig servert mat, og passasjerene fikk muligheten til en dusj og en kort blund før de ved midnatt ble hentet tilbake til flyplassen.

Først kl. 04.55 lander Norwegian-flyet på Gardermoen, hele 13 timer forsinket. Småbarnsfaren Alexander får ikke mye søvn den natten.

– Jeg skal på jobb klokken 7, sier han.

På spørsmål om hva passasjerene kan forvente av kompensasjon fra Norwegian etter denne 13 timers forsinkelsen får TV 2 hjelper deg følgende svar:

– Vi oppfordrer våre passasjerer til å ta kontakt med oss, slik at vi kan behandle hvert enkelt tilfelle individuelt, sier Sandaker-Nielsen.