VW e-Golf har tatt markedet med storm - og pågangen er så stor at det raskt ble ventelister. Nå har imidlertid Norge fått tildelt en ekstra bolk med biler for å korte ned leveringstiden.
VW e-Golf har tatt markedet med storm - og pågangen er så stor at det raskt ble ventelister. Nå har imidlertid Norge fått tildelt en ekstra bolk med biler for å korte ned leveringstiden.

Nordmenn står i kø for e-Golf

Det er ikke så rart.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
annonse

Hva er dette?

VW hadde naturligvis ikke tenkt å sitte handlingslammet å se på at Nissan og Tesla mesker seg i elbilmarkedet i Norge. De vil være med på moroa - og startet ballet med e-Up.

Men nå har også bestselgeren selv kommet med elektrisk motor. eGolf er en slager allerede. Vi ønsker å se hva den bringer til torgs, i et stadig med omfangsrikt elbilmarked.

Nå har vi fått kjørt den på norske, høstveier - for å se hvordan den oppfører seg i hverdagen. Bli med på elbiltest!

VW har kastet seg på elbil-festen med full tyngde. eGolf er en suksess allerede.
VW har kastet seg på elbil-festen med full tyngde. eGolf er en suksess allerede.

Les også: Forventer å selge 10.000 av disse i Norge

Hvordan er den å kjøre?

Høres det veldig kjedelig ut, om jeg sier at den er som å kjøre en Golf? Vel, det er nå uansett tilfellet. Og tro det eller ei - det er et kompliment. Golf er blitt en veldig god bil å kjøre. Styrefølelsen er presis, understellet balanserer akkurat slik det skal mellom komfort og sportslig, og kan dessuten justeres. Og sportssetene er gode, med fin sidestøtte og mulighet til å forlenge sitteputen.

Det som skiller den fra de diesel- og bensinmodellene er naturligvis fraværet av motorstøy. Og det lærer du deg fort å sette pris på. Særlig ved småkjøring, er stillheten en fryd. Det gjør at en kan snakke sammen, høre på radio eller bare nyte stillheten uten å bli fortstyrret.

Du kan forøvrig velge hvor mye du vil at bilen skal regenerere. Det skjer ved et valg på automatgiret. Og hvis du velger høy regenerering, merker du straks hvor mye bremser når du slipper gassen. Dette skal være det kjøreprogrammet som gir best rekkevidde - dessuten kan du ved å planlegge kjøringen din, spare bremsene.

Les også: Solgte over 1.300 biler - på ni timer

Designet er på ingen måte spektakulært - men det er funksjonelt.
Designet er på ingen måte spektakulært - men det er funksjonelt.
Skjermen har høy oppløsning, er lett å bruke - og ulike menyene er delikat illustrert.
Skjermen har høy oppløsning, er lett å bruke - og ulike menyene er delikat illustrert.

Finest utenpå eller inni?

Det er ikke mye som skiller en eGolf fra de andre modellene - mest særpreg er det på LED-lysene i frontfangeren. 

Designet er forøvrig stramt og skikkelig - uten noen kreative sprell. Men det er ingen selvfølge at en elbil ser bra ut - og vi synes at Golf ser bra ut, selv om den ikke skiller seg så veldig fra massen.

Felgene som står på testbilen er spesielt tilpasset eGolf - og ikke akkurat vakkert å se på. Vi tipper de fleste bytter ut i noen litt mer sprekt.

Når det kommer til interiøret har vi alt nevnt sportssetene. Men det nye infotainmentsystemet er også veldig bra. Touchskjermen reagerer altså på bevegelse og "gjør seg klar" alt før fingeren berører den, menyene er gode og oversiktlige og oppløsningen god.

I testbilen vinner interiøret - som får et løft med sorte sportseter i skinn, sportsratt, største navi-skjermen og generelt høy kvalitetsfølelse. Med andre ord - interiøret blir best når du bruker mye penger på det ...

Dette bagasjerommet kan romme 350 liter. Til å være elbil er det slett ikke verst.
Dette bagasjerommet kan romme 350 liter. Til å være elbil er det slett ikke verst.

Les også: - Vi kan få et prisras på elbil

Hvordan er plassen?

Det er slett ikke mye å klage over når det kommer til plass heller. Riktginok er gulvet i bagasjerommet hevet noen centimeter for å gi plass til batterier. Men du har likevel 350 liter til rådighet - bare 30 liter mindre enn i vanlig Golf.

Hovedkonkurrentene, Nissan Leaf, har litt mer plass i bagasjerommet, men til gjengjeld litt mindre plass i baksetet.

For de som sitter foran er det ingenting å klage over - og siden taklinjen er såpass rett er det heller ikke et problem med takhøyden i baksetet.

Det er også bra med små oppbevaringsrom - og skikkelige koppeholdere.

Instrumentene er litt annerledes enn på en diesel/bensin-modell. Til venstre har du oversikten over hvor mye strøm du bruker, eventuelt regenererer (grønt). Det er også en analog viser under speedometernåla for å fortelle deg hvor mye strøm du har igjen på batteriet.
Instrumentene er litt annerledes enn på en diesel/bensin-modell. Til venstre har du oversikten over hvor mye strøm du bruker, eventuelt regenererer (grønt). Det er også en analog viser under speedometernåla for å fortelle deg hvor mye strøm du har igjen på batteriet.

Les også: - Det viktigste er å slippe bompenger

Går den bra?

115 hk og et dreiemoment på 270 nm er ikke all verden. Men elbiler kjennes nesten uten unntak piggere ut enn "vanlige" biler med tilsvarende effekt. Det har noe med den veldig direkte gassresponsen å gjøre. Det gjelder imidlertid mest ved lave hastigheter. Etterhvert som du bikker 60-70 km/t blir akselerasjonen mye lavere. Dermed tar 0-100 km/t 10,4 sekunder.

På motorveien cruiser den likevel avgårde i både 100 og 110 km/t uten problemer. Men da må du belage deg på at forbruket går ganske betydelig opp. Hvis motbakken er litt lang, kan det rett og slett være urovekkende hvor fort rekkevidden spises opp.

Offisielt oppgis rekkevidden til mellom 160 og 190 kilometer.

I testperioden var det litt kjølig og, trass det flotte høstværet akkurat da bildene ble tatt, mye nedbør. Begge deler påvirker helt klart forbruket av strøm.

Denne fronten kommer til å bli et vanlig syn på norske veier.
Denne fronten kommer til å bli et vanlig syn på norske veier.

Vår erfaring tilsier at rundt 140 kilometers rekkevidde er realistisk om du tar litt hensyn og bruker sparemodus. 

Kjører du helt normalt, med varme i setene, bruker stereoanlegget og ikke tilpasser kjøringen til "elbilmodus", fikser den likevel 100 km uten problemer. 

Det samme kan faktisk ikke sies om alle elbiler ...

Les også: Arne byttet til elbil - sparer 40.000 kroner i året

Hva er konklusjonen?

Det å kjøre eGolf i Norge byr ikke på store utfordringer. Du glemmer raskt at det er en elbil du kjører - og det er egentlig positivt. Rekkevidden er bra - og selv om den koster litt mer enn Nissan Leaf, mener vi prisforskjellen helt klart kan forsvares.

I tillegg har du veldig mye tilgjengelig utstyr, om du vil har litt mer luksus. Forøvrig er adaptiv cruise, navigasjon med 8" skjerm og DAB+ standardutstyr.

Dette er en bil som på mange måter var dømt til å bli en suksess her i Norge. Men det har ikke skjedd av seg selv. VW har gjort en grundig jobb med Golf - og eGolf. Faktisk så grundig at vi mener dette er klassens beste kjøp.  

Pluss: Høy kvalitetsfølelse og gode kjøreegenskaper

Umiskjennelig Golf-profil. Dette kommer til å bli et mer og mer vanlig syn i kollektivfeltet framover.
Umiskjennelig Golf-profil. Dette kommer til å bli et mer og mer vanlig syn i kollektivfeltet framover.

Minus: Bruker mye tid på lading

Les også: Brukt elbil: Derfor kan elbil være en dårlig investering

Laster inn forumet...