Startpris i Sverige: 444.000,- Startpris i Norge: 725.000,-
Men bilen er ikke heelt den samme.
Det knytter seg stor spenning rundt lanseringen av nye Volvo XC90 neste år.
Dette er en utrolig viktig modell for Volvo. Både fordi den er toppmodell og imagebygger - men også fordi dette er den aller første modellen Volvo har konstruert fra bunnen av etter bruddet med det sin tidligere eier, Ford.
Slik sett blir XC90 en test på hva "nye" Volvo kan klare. Og så langt har responsen på bilen vært svært god.
Hyggeligere i Sverige
Prisene er også ute, og viser at XC90 starter på 725.000 kroner her hjemme. Da snakker vi 190-hesters dieselmotor, åtte-trinns automatgir og firehjulstrekk.
Ikke overraskende er det noen hakk hyggeligere å være svensk XC90-kjøper. Svenskene slipper unna de høye avgiftene vi har på biler i Norge, dermed blir også prisene langt lavere.
Ekstrem forskjell: Her er det under halv pris i Sverige
Ikke 4x4
Rimeligste XC90 i Sverige skal nemlig starte på 489.900 kroner, eller 444.000 hvis vi regner om til norske kroner.
Da er det samme 190-hesters D4-dieselmotor som på innstegsmodellen i Norge. Også i Sverige leveres denne med automat. Men, det er et men.
Til denne prisen får svenskene "bare" forhjulstrekk. I Norge er etterspørselen etter biler som dette uten 4x4 svært liten, derfor har den norske importøren droppet å ta inn det.
Ingen skal dø eller bli hardt skadet i en Volvo
V40 "på kjøpet"
Ifølge automotorsport.se er rimeligste XC90 med firehjulstrekk i Sverige D5-utgaven med 225 hestekrefter. Den starter på 554.000 svenske - eller 502.000 norske kroner.
Denne utgaven kan også vi nordmenn kjøpe, men da står det 775.000 kroner på prislappen. 273.000 kroner mer, altså - nok til at svenskene kan ta med seg lillebror V40 "i tillegg" når de er ute på bilhandel.
Enda mer å spare
Hva så hvis du virkelig vil dra til og kjøpe topputgaven T8 TwinEngine AWD i R-Design?
Den norske prisen er både rund og enkel å huske: En million kroner.
Ikke overraskende er det enda mer å spare på å være svensk på denne. I Sverige står det nemlig 776.000 kroner på prislappen her - tilsvarende 703. 000 norske kroner.
PS: De norske bilavgiftene ligger helt i verdenstoppen, og de ble heller ikke senket da regjeringen forleden la fram statsbudsjettet for 2015. Her legger de opp til en avgiftsøkning på 2,1 prosent for alle personbiler, unntatt elbilene.
Noen har kjørt den allerede - les førsteinntrykket her:
120 nordmenn kjøpte millionbilen - usett