Nå er det slutt for denne bilen

Les hvorfor innspurten ble kaotisk.

Tredje generasjon Ford Mondeo takker for seg - etter å ha vært med en god del lenger enn Ford opprinnelig planla.
Tredje generasjon Ford Mondeo takker for seg - etter å ha vært med en god del lenger enn Ford opprinnelig planla.

De aller fleste bilmodeller lever et veldig forutsigbart liv. Allerede før de blir lansert, er det bestemt hvor mange år de skal være på markedet - og når i syklusen de skal få en midtlivsoppdatering.

Her er det ikke rom for noen sprell eller unntak. Å drive bilproduksjon i stor skala krever at man har orden i sysakene, legger planer - og holder seg til dem.

Snudde alt på hodet 

Men noen ganger skjer det faktisk unntak - til og med hos en så stor  produsent som Ford. Da dagens Mondeo ble lansert i 2007, lå det i planen at den skulle byttes ut tidlig i 2013. 

Lenge så det da også slik ut. En helt ny generasjon ble vist i produksjonsklar utgave høsten 2012. Og de aller fleste regnet med at den da skulle komme i salg våren 2013. Men så skjedde det ting som snudde alt på hodet - og gjorde at ny Mondeo ikke kommer før i november i år.

Ekte folkehelt i 20 år - les mer om Mondeo her:

Rammet av finanskrisen 

Dermed har dagens modell vært med mye lenger enn planlagt - og strengt tatt vært på overtid lenge.

Men hvorfor ble det slik? Jo, i likhet med de aller fleste andre bilprodusenter har også Ford blitt sterkt rammet av finanskrisen. De har i flere år tapt penger på den europeiske virksomheten sin. Og det har igjen ført til drastiske tiltak.

Blant dem er nedlegging av fabrikken i Belgia der de har bygget Mondeo, S-Max og Galaxy - produksjonen av disse flytter nå til Valencia i Spania.

Bestselgerne blir flyttet til Spania

Okkuperte fabrikken 

I utgangspunktet kanskje ikke så dramatisk. Overkapasitet har tvunget flere bilprodusenter til å legge ned fabrikker i Europa de siste årene. Men i Belgia ble det bråk. Seriøst bråk.

De ansatte reagerte nemlig med nærmest militante aksjoner. De okkuperte fabrikken og stoppet all produksjon i flere måneder. Ford-sjefene som hadde håpet på en enkel og grei overgang til Spania, fikk alt annet enn det. Og dermed ble det også snart klart at både Mondeo, S-Max og Galaxy ville bli sterkt forsinket i nye utgaver.

Les mer: De har blokkert Ford-fabrikken i nesten 100 dager

Norges mest solgte 

I praksis gjør det at dagens Mondeo nesten har blitt åtte år. Og det er lenge for en bilmodell.

Da den ble lansert tilbake i 2007, var det et skikkelig løft for Ford. Mondeo utmerket seg med sporty design, svært gode kjøreegenskaper, god plass - og muligheten for mye fint utstyr til en overkommelig pris.

Så ble den da også umiddelbart en stor suksess her hjemme. Mondeo var Norges mest solgte bil i store deler av 2007, bare leveringsproblemer gjorde at den ikke stakk av med førsteplassen året under ett.

Selge på pris

Helt siden den overtok for Sierra, har Ford Mondeo vært en utpreget folkelig bil. Du skiller deg ikke akkurat ut på parkeringsplassen med en Mondeo - dette handler i stor grad om fornuftig familietransport.

Etter hvert som årene har gått, har denne generasjonen Mondeo ramlet jevnt og trutt nedover på salgsstatistikkene - og også i bevisstheten hos nybilkjøperne. De siste årene har den strengt tatt bare vært mulig å selge på pris - så har da også Ford tilbudt noen veldig bra pakker her.

Vi testet den siste gang i september i fjor. Da hadde Ford lansert en utgave de kalte Premium, med veldig mye utstyr inkludert i prisen.

"Gammel - men fortsatt ganske god" var tittelen vår den gangen. Mondeo imponerte fortsatt på kjøreegenskaper og ga virkelig valuta for pengene i denne utgaven.

Klikk her for å lese testen vår på Mondeo

Synger på siste verset

Slik oppsummerte vi testen: 

Helt mot slutten av livsløpet, henger Ford Mondeo imponerende godt med, særlig når vi tar prisen med i betraktningen. Her får du stor familiestasjonsvogn med grei dieselmotor og virkelig full pakke utstyr til 361.000 kroner.

I tillegg til et omfattende standardutstyr får vi her blant annet blindsonevarsler, filskiftvarsler med føreroppmerksomhetsoveråkning, automatiske fjernlys, åtteveis elektrisk justering av begge forsetene, elektrisk innfellbare sidespeil med minne, navigasjon med berøringsskjerm, DAB-radio, handsfree og stemmestyring. Prøv å spekke opp en Audi A4, BMW 3-serie eller Mercedes C-klasse med det samme – og du kan nesten kjøpe to Mondeoer for samme prisen.

Men det er naturligvis også noe av poenget. Bilen synger på siste verset, og må nå selges på pris. Er du ikke opptatt av å eie det nyeste nye på bilfronten, får du her veldig mye bil for pengene.

Under 50.000,-

I bruktmarkedet er det veldig mye på velge mellom.

Rimeligste utgave av denne Mondeo-generasjonen akkurat nå, blir din for 44.977 kroner. Da snakker vi 2007-modell, en stasjonsvogn med 2-liters dieselmotor og automatgir. Catchet er kilometerstanden, denne har vært den noe spesielle kombinasjonen av både skolebil og taxi - og har dermed rullet 312.000 kilometer.

Men har du et budsjett på opp mot 100.000 kroner, har du mye å velge mellom. Da får du også biler med langt mer kurant kilometerstand. 

Ekstra godt kjøp 

Ny Mondeo lanseres mot slutten av november, og har faktisk allerede vært på besøk i Norge.

Etter det Broom kjenner til, er det fortsatt noen eksemplarer av dagens generasjon rundt omkring hos forhandlerne. Der er det nok svært gode muligheter for å gjøre et ekstra godt kjøp nå hvis du ikke er opptatt av å ha det nyeste nye.

PS: Vi i Broom var på Europa-lanseringen av helt nye Mondeo i Spania sist uke. Her kan du lese hva vi synes om den:

Brukt Mondeo - et av de beste familiebilkjøpene du kan gjøre