Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

For det er ikke så kult med hyppige statusoppdateringer, kommentarer eller en flau "like" fra en av de eldre generasjonene som ennå ikke har blitt sosialisert inn i Facebooks normer.

En ny rapport fra den amerikanske investeringsbanken, Piper Jaffray, viser at tenåringer logger av Facebook til fordel for andre sosiale medier som Twitter og Instagram. Det skriver The Washington Post.

Under halvparten bruker Facebook

Undersøkelsen, som er gjort blant 7200 amerikanske studenter, viser en dramatisk nedgang i Facebook-bruk blant unge.

På våren i år svarte 72 prosent av unge i alderen 13 til 19 år at de brukte Facebook.

I høst har tallet endret seg dramatisk.

Kun 45 prosent, altså under halvparten av de spurte, svarte at de bruker Facebook.

Ikke overrasket

– Det er ingen overaskelse at Facebook har mistet popularitet blant tenåringene. Utifra tidligere markedsundersøkelser og forskning så har man påpekt at vi gradvis bytter fra Facebook til andre sosiale medier, som Snapchat og Twitter, sier sosiale medier-ekspert og stipendiat ved NTNU, Halvdan Haugsbakken.

Han støttes av SINTEF-forsker, Petter Bae Brandtzæg.

– Tenåringene er i en fase hvor man eksperimenterer sosialt. Man prøver å finne sin sosiale identitet, og da er ikke Facebook ideelt når for eksempel foreldre, onkler og tanter ser hva du driver med, sier Brandtzæg.

«Oldiskanal»

Petter Bae Brandtzæg forteller at Facebook har sosiale sirkler, slik at det blir slitsomt å forholde seg til alle man har på Facebook.

Derfor brukes Facebook i større grad som intern kommunikasjonskanal via chat og meldinger.
– Det er blitt en viktigere kanal for de over 40 enn for tenåringene, sier Brandtzæg.

Trenden indikerer allikevel ikke noen slutt for det populære nettsamfunnet.

– Facebook har jo forsøkt å kjøpe opp en del selskaper for å øke brukeropplevelsen og få folk tilbake, slik at de ikke blir lei. Facebook og Google som webselskaper, er i enorm vekst, så de får stadig flere kunder, sier Haugsbakken.

Også SINTEF-forsker, Petter Bae Brandtzæg, tror Facebook har livets rett, men han er usikker på hvordan brukermassen i det yngre segmentet vil utvikle seg.

– Facebook er blitt en «oldiskanal». Men fortsatt vil jo Facebook stå veldig sterkt. Det spørs jo hvor sterkt de vil stå blant unge, sier Brandtzæg.

Greit eller flaut med en "like" fra bestefar? Synes du Facebook har blitt en «oldiskanal»? Ta debatten her!