Denne rånerbilen vekker oppsikt

Magnus har valgt litt utradisjonelt.

"En japansk BMW", ble den kalt. Og Mitsubishi fikk lovord for mye når det gjaldt denne bilen. 13 år senere fungerer den også som rånerbil, forteller eieren. Foto: Privat
"En japansk BMW", ble den kalt. Og Mitsubishi fikk lovord for mye når det gjaldt denne bilen. 13 år senere fungerer den også som rånerbil, forteller eieren. Foto: Privat

I spalten "Bilen Min" har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Den såkalte rånerbil-kulturen har satt seg godt i Norge. Fenomenet har mye til felles med sekstiårenes raggar-kultur, som i særlig grad fikk fotfeste i Sverige - der ungdommer i etableringsfasen gjorde en form for opprør for å finne sin plass i samfunnet.

Raggare fantes også i Norge, men her var det litt mer fattigdomsopprør. Svenskene hadde tross alt greit med penger, som de til en stor del brukte på halvgamle amerikanske biler, bensin og brylkrem - og det hele var på mange måter et rituale for å markere avstand til og løsrivelse fra foreldregenerasjonen.

Får kred for å tenke nytt

Dagens råning handler om mye av det samme. Om moro i en overgangsfase, rastløshet - og dermed også mobilitet. Og da gjerne i en form som markerer avstand til det regulerte og forutsigbare samfunnet rundt.

Les også: En Alfa som rånerbil? Joda, hvorfor ikke?

Likevel er det ikke til å komme fra at også rånerne har lett for å uniformere seg. Det gjelder både påkledning og bilvalg - og eksempelvis gamle Volvoer har lenge stått høyt i kurs.

Noen velger dog annerledes, og får råner-kred for nettopp det. For bilen på disse bildene er en av de du vanligvis kan se på «stripa» i Porsgrunn i Telemark, og det er 19 år unge Magnus som har valgt utradisjonelt.

En japansk BMW

Mitsubishien er en bil som ble lagt merke til av bilinteresserte da den kom. Ikke bare fordi den var en ny og moderne utgave av en tradisjonsrik og populær familiebil, men på grunn av designet: Likheten med datidens BMW 5-serie var påtagelig, og designet ironisk nok svært mye skarpere enn lettglemte Carisma - og øvrige Mitsubishi-modeller.

De som kjøpte den kunne også nyte en bil med et svært velkjørende, om enn ikke direkte sportslig chassis, og slik sett skapte denne Galant-generasjonen mer entusiasme enn forhandlerne hadde vært vant med på svært, svært lenge.

Les også: Runes bil får folk til å stå på bremsen

På den annen side ga de ikke akkurat bort bilene, det fantes andre ting å kjøpe med noenlunde samme ytelser og plass, ikke minst innvendig, til en rimeligere penge. Nettopp plassen innvendig føltes nemlig ikke enorm, sammenlignet med hvor stor bilen var utvendig.

Manglet dieselmotor

Når Galanten likevel ikke ble noen toppselger i Norge, skyldtes det imidlertid først og fremst at den ikke ble levert med dieselmotor.

Da den kom midt på 1990-tallet var dette i ferd med å bli standard i denne klassen her i landet, og når rapportene kom om at bensinmotorene dessuten ikke var utpreget økonomiske, da ble dette en bil først og fremst for Mitsubishi-entusiastene.

De, Mitsubishi-entusiastene altså, finnes i mange aldre og fasonger. Men det er nok ikke dem det er flest av i rånermiljøene, noe denne bileierens erfaringer bekrefter. For med typisk råner-stæsj montert og med musikken strømmende ut av åpne vinduer på vei nedover den lokale «stripa» vekker bilen oppsikt - og den stolte eieren får masser av «kred» for doningen.

Les også: Gammel BMW førte til høy temperatur i kommentarfeltet

Eier: Magnus Berge Olsen, (19).

Bosted: Porsgrunn, Telemark.

På stripa hver helg

Litt om meg selv: Elektriker-lærling hos Skagerak Elektro AS, driver mye med radiostyrt hobby, slik som modellbiler og modellfly. Har en Mitsubishi Evo 10 i 1:10 skala som jeg drifter med, og en Toyota Supra.

Råner så og si hver helg. Da må bilen se bra ut, så den vaskes ofte, innvendig og utvendig! Er bilinteressert, spesielt i Mitsubishi og Toyota, men også Volvo. Musikken som spilles er mest country, men noe av dagens musikk slipper også gjennom.

Wunderbaum er standard i bilen, samt pedalbelysning.

Les også: Sugen på stæsj? Her er gavene til bilen som har alt

Bilen: Mitsubishi Galant 2,0 133 hk, automat, Comfort edition, 2001-modell.

Hvor lenge har du eid bilen? Jeg har hatt den i 8 måneder.

Hva har du gjort med den? Jeg har satt inn anlegg i den - 12» MTX basser og 1.400 watt Sony forsterker.

Må få tatt rusten

Liker best med bilen: Det jeg liker mest er komforten, looken og det enkle, fine interiøret.

Liker minst med bilen: Det jeg liker minst med bilen er den fryktede rusta som kommer, samt bensinforbruket.

Beste opplevelse med bilen: Det er nok de utallige rånetreffene jeg har vært på, hvor bilen får oppmerksomhet på grunn av utseendet!

Framtidsplaner for bilen: Det er å få den senket bittelitt, å få satt på noen større felger og å få tatt rusta på den.

Drømmebil: Drømmebilen for meg er nok Mitusbishi Evo 10. Ja, jeg er en Mitsubishi-kar!

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: Ute etter bruktbil? Her er de 20 som ruster minst:

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Magnus om? Bruk kommentarfeltet under!