PROBLEMER: Planen om å rette opp i en feil hos Nordea gikk ikke helt som den skulle. Foto: BERTIL ENEVÅG ERICSON / NTB scanpix
PROBLEMER: Planen om å rette opp i en feil hos Nordea gikk ikke helt som den skulle. Foto: BERTIL ENEVÅG ERICSON / NTB scanpix

Nordea-kunder ble trukket trippelt

Da banken skulle rette opp feilen som trakk kundene dobbelt, slo de til med trippeltrekk.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Mange av Nordeas kunder som brukte Visa-kortet i utlandet eller ved netthandel mellom 3. og 6. oktober, opplevde at de plutselig hadde blitt trukket dobbelt.

Natt til torsdag skulle banken rette opp i feilen i Norge og Sverige. Mens de svenske kundene fikk tilbake pengene, ble norske kunder trukket enda en gang.

– Arbeidet med å rette opp feilen gikk galt, og kundene ble trukket det samme beløpet ytterligere en gang natt til i dag, sier kommunikasjonssjef Unni Strømstad i Nordea Norge til TV 2.

Legger seg flat

Banken legger seg flat og beklager overfor kundene som ble rammet.

– Det er noe som ikke skulle skje, og vi beklager veldig, sier Strømstad.

Hun forteller at den første feilen kom av teknisk trøbbel, mens det var en menneskelig feil som gjorde at kundene ble trukket for en tredje gang.

– Nå skal også alle de norske kundene ha fått tilbake pengene sine. Bokført saldo vil nok ikke være korrekt før natt til fredag, men pengene kan altså brukes allerede.

Enkeltpersoner fikk hjelp

Banken ba torsdag enkeltkunder som hadde alvorlige problemer med betaling, om å ta kontakt for å hjelp til midlertidige løsninger. Strømstad sier det er mange som har tatt kontakt i løpet av dagen.

– Noen personer har fått virkelig trøbbel med betalingene, og disse har vi gitt fullmakt til å bruke kortet. Det har blitt gjort enkeltvis med flere i løpet av dagen, forteller Strømstad.

Nordea vet ikke hvor mange kunder som ble rammet av problemene, men Strømstad sier det dreier seg om cirka 200 betalinger.