Audi skal vise fram ny teknologi når de slipper en selvkjørende utgave av sin A7 ut på bane i 240 km/t - med publikum til stede.
Audi skal vise fram ny teknologi når de slipper en selvkjørende utgave av sin A7 ut på bane i 240 km/t - med publikum til stede.

Slipper løs selvkjørende bil - i 240 km/t

Dette kan komme før du tror.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
annonse

Biler som kjører seg selv høres kanskje ut som science fiction - men i virkeligheten trenger det slett ikke være langt unna. 

Teknologien finnes nemlig allerede, i mange former. Ett av selskapene som har kommet lengst med dette er faktisk Google, som har testet selvkjørende biler i flere år. Men også en rekke bilprodusenter har kommet langt på området.

240 km/t

19. oktober skal Audi vise hva de kan. Da stiller nemlig en selvkjørende Audi RS 7 Sportback på startstreken før årets finale i det tyske DTM-mesterskapet. Med publikum til stede, skal bilen på egenhånd kjøre en runde på Hockenheim-banen med en toppfart på opp til 240 km/t.

Med dette ønsker Audi å vise hvilke muligheter Audis moderne førerassistansesystemer og selvkjørende biler kan by på i fremtiden.

Nei - dette gikk ikke helt som planlagt

Skrekk-scenarioet

Audi hevder selv at bilen med millimeterpresisjon vil kunne kjøres nesten like raskt som om en racingsjåfør hadde sittet ved rattet. De første testene viser at man kan forvente en topphastighet på opp til 240 km/t.

Her ligger det naturligvis nitid planlegging bak. Skrekk-scenarioet er om noe skulle gå galt og bilen i verste fall skulle kjøre inn i publikum. Det er nok derfor grunn til å tro at Audi har tatt alle forhåndsregler her.

Nå kan du kjøpe en av Norges sprekeste biler

Allerede i bruk

Systemene for selvkjørende biler - eller autopilot - baserer seg på en rekke ulike teknologier, der flere av dem allerede er i bruk hos flere produsenter.

Såkalt adaptiv - eller radarbasert - cruise control er grunnleggende her. Denne måler avstanden til bilen foran og avpasser avstanden til den. I tillegg trengs det systemer som oppdager øvrige hindringer foran bilen.

Egne kameraer som holder bilen innenfor veimerkingen må også være på plass. I tillegg kommer en rekke hjelpesystemer som skal sikre trygg og komfortabel kjøring.

Ekstra sjåfør

Den store faren underveis i utviklingen av selvkjørende biler, er ulykker. Dette reiser også en rekke juridiske problemstilling.

Hvis en selvkjørende bil forårsaker en ulykke - og i verste fall dødsfall - hvem er da ansvarlig for dette? Så langt har blant annet Google alltid hatt en sjåfør i sine testbiler, som kan gripe inn hvis teknologien skulle svikte.

En annen Audi: Nå setter den dagsorden igjen

LES OGSÅ: Erik fikk øye på nyheten utenfor Esso-stasjonen ...

Laster inn forumet...