Johaug utfordrer Skiforbundet

– Vi er klare til kamp, sier Therese Johaug.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Therese Johaug er svært attraktiv på sponsormarkedet. Nå blir langrennsstjernen selv sponsor for tre av løperne på landslaget.

Johaug har en god stund hatt sine egne skihansker og også brukt de i konkurranser. Nå er det klart at landslagskollegaene Martine Ek Hagen, Kathrine Harsem og Celine Brun-Lie alle skal bruke Johaugs hansker til vinteren.

– Jeg må innrømme at det er litt spesielt. Jeg er liksom blitt sponsor. Men det er jo moro at tre av løperne på laget synes hanskene er bra, sier Johaug til TV2.

Onsdag kveld var det «fotoshoot» for hanskene.

– Hanskene er gode og det er litt kult at jeg kan representere Therese som jeg kjenner så godt, forklarer Martine Ek Hagen.

– Men Sponsor-Johaug betaler kanskje godt?

– Åh, ja. Jeg vet jo hva som «rører seg» på markedet, sier en lattermild Johaug.

Hun kommer til å selge om lag 200 000 par hansker dette året. Og det kan komme flere produkter fra Johaug.

– Jeg har en drøm om å få til noe mer, ja. Men jeg vet ikke om det går eller når det eventuelt kan bli en realitet, forklarer hun.

Produksjon og salg av Johaug-hansken er problemfritt av hensyn til Norges Skiforbunds regelverk, siden det er en del av ski-poolen, altså godkjent av forbundet.

Johaugs drøm om egne trenings- og konkurranseklær mens hun selv er landslagsløper er en en mer komplisert affære å få til.

– Dette er det de andre på Johaug-teamet som jobber med. Jeg tenker mest på å gå fortest mulig på ski til vinteren. Men jeg er vant til å konkurrere fra skisporet og flere konkurrenter på dette området betyr at alle må skjerpe seg for å levere det beste produktet. Og vi er klar til kamp, lover Johaug.