Denne generasjonen VW Passat var en veldig populær familiebil for noen år siden. Nå trekker den på årene - og kan være både rimelig og skummel i bruktmarkedet.
Denne generasjonen VW Passat var en veldig populær familiebil for noen år siden. Nå trekker den på årene - og kan være både rimelig og skummel i bruktmarkedet.

Smart bruktbilkjøp - eller starten på mange problemer

Dette kan være en liten nøtt.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
annonse

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I «Spør Benny»-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny! Lurer på å kjøpe en VW passat 1.8 T, 2001-modell  som har gått 249.000. Den er EU-godkjent og servicer er fulgt hele veien. er det noe jeg burde være obs på? Hilsen Øystein.

Benny svarer:

 

Hei Øystein! Dette er et veldig godt eksempel på hvor uforutsigbart bruktbilkjøp kan være. I utgangspunktet høres det veldig trygt ut med EU-godkjenning og ikke minst servicer fulgt hele veien. 

Du kan få en veldig kurant bil som gir deg lite bekymringer og rimelig bilhold i mange år. Men du kan også risikere at det å kjøpe denne bilen bare blir starten på en rekke problemer og utgifter.

Det som taler for sistnevnte er alder og kilometerstand. På en 13 år gammel bruktbil kan egentlig alt skje. Enten at noe stort og dyrt ryker - slik at det kanskje ikke er lønnsomt å reparere bilen i det hele tatt. Eller at du får en rekke mer eller mindre store problemer - som i sum koster deg mye penger etter hvert.

Det siste er nesten det skumleste. For da kommer man fort til et punkt der man har brukt så mye penger på bilen at man nesten bare MÅ fortsette. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har hørt formuleringer som "Nei, nå er det vel ikke noe mer som kan gå galt med bilen". Svaret er dessverre i det fleste tilfeller at "Jo, det er det!".

Konkret for denne Passaten: Med denne generasjonen tok Volkswagen et byks i mer eksklusiv retning. Interiøret fikk veldig mange lovord da den kom. Det var mange motorer å velge mellom, og plassen er god - både for passasjerer og bagasje.

Bilen var rett og slett et godt hakk over de fleste konkurrentene på mange områder. Dessverre gjaldt ikke det også på kvaliteten. Det var rett og slett mye å sette fingeren på, særlig i starten.

Dørene åpnet i Paris - her er de viktigste nyhetene

Uforutsigbart

I 2001 hadde det begynt å bli bedre, men likevel: Det er litt risikosport å kjøpe denne Passat-generasjonen, særlig når den har gått så langt.

Det du særlig må sjekke er kuler og ledd i forstillingen. Tett sil på oljepumpe (= motorhavari = fryktelig dyrt). Lekkasje fra vannpumpe er også en kjent feil. Pluss turbohavari på denne motoren.

Bilen slet også med endel elektronikkfeil. Derfor er det veldig viktig å sjekke at alt faktisk virker som det skal. 

På en så gammel bil kan også rust begynne å bli skummelt, litt avhengig av hvor i landet den har gått.

Som du skjønner: Her er det mye å være obs på, og uansett vil det være uforutsigbart å eie en bil som denne. Men er du heldig kan det helt klart være mange år med rimelig bilhold igjen.

Interiøret på denne Passat-generasjonen gikk langt utenpå de fleste konkurrentene - og gjorde at mange måtte reagere fort for å henge med.
Interiøret på denne Passat-generasjonen gikk langt utenpå de fleste konkurrentene - og gjorde at mange måtte reagere fort for å henge med.

Vente på den nye - eller gjøre "kupp" på utgående modell?

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg inn under de ulike bilmerkene på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen. Klikk her for å hjelpe Benny med å svare.

Velkommen - og lykke til!

Over 20.000 ubesvarte spørsmål - ta en titt her da vel! 

 

Laster inn forumet...