BMW med stygg skrape i lakken

BMW-eierne elsker bilen sin, men er svært misfornøyd med servicen og verkstedene. 

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

BMW-eierne er blant de minst fornøyde på flere punkter i årets Autoindex-undersøkelse.

Eierne klager spesielt på merkeverkstedenes evne til å yte akutt hjelp når uhellet er ute, lange ventetider på service og verksted og for høye priser på ekstrautstyr og reservedeler.

Men samtidig er BMW-eierne blant dem som er aller mest fornøyd med selve bilen.

– Må skjerpe seg!

– Her har BMW fått absolutt bunnplassering, forteller Svein Ola Hope som er redaktør i Autoindex Norge, og legger til at BMW åpenbart ikke greier å leve opp til det kundene oppfatter at de blir lovet.

Hope viser til BMW Norges kundeløfte som reklamerer med topp service fra A til Å.

BMW i bunnsjiktet

13.000 Autoindex er Norges største kundetilfredshetsundersøkelse der flere enn 13000 bileiere er spurt om hvor fornøyde de er med bilen sin og servicen de får.

I alt har bileierne svart på 20 spørsmål som gjelder verksted og service. BMW ligger under gjennomsnittet på samtlige, og totalt sett er det bare Fiat, Mitsubishi og Nissan som skårer lavere. Aller mest fornøyde med servicen er Lexus-eierne som troner øverst på tabellen.

MISFORNØYD: – Vi er selvfølgelig ikke fornøyde med den dårlige kritikken, sier Christian Gottschalk i BMW Norge. Foto: TV 2 hjelper deg.
MISFORNØYD: – Vi er selvfølgelig ikke fornøyde med den dårlige kritikken, sier Christian Gottschalk i BMW Norge. Foto: TV 2 hjelper deg.

Salget opp, servicen ned

– Vi er selvfølgelig ikke fornøyde med den dårlige kritikken, sier Christian Gottschalk i BMW Norge til «TV 2 hjelper deg».

Han forklarer den dårlige plasseringen først og fremst med en kraftig økning i bilsalget. Siden 2005 har BMW gått fra å være nummer åtte til nummer tre på listen over Norges mest solgte biler. Utviklingen av servicetilbudene har ikke klart å holde tritt med veksten i antall biler.

Den forklaringen kan stemme godt hvis vi ser på Autoindex-resultatene i samme periode. På verksted/service-rankingen lå BMW på en tredje plass i 2005, men har falt som en sten ned til 20. plass i 2014.

– Det er bare en ting å si til disse tallene, sier Svein Ola Hope.

– BMW Norge må skjerpe seg alvorlig!

Lover bot og bedring

Gottschalk i BMW Norge innrømmer at de har et godt stykke arbeid foran seg, men at de allerede har trykket på gassen for å komme seg over «servicekneika».

De siste årene har de investert penger i bygg og anlegg, service, IT og kompetanse som skal komme kundene til gode i form av bedre service.

– Vårt mål er å ha de mest fornøyde kundene i løpet av en treårsperiode, sier Gottschalk.

Digger bilen sin

Dårlig service til tross, BMW-eierne er allikevel blant de mest fornøyde når det kommer til kjøreopplevelse og lojalitet. De skryter av god komfort, gode kjøreegenskaper og i undersøkelsen svarer de at de er stolte av bilen sin.

Ikke bare er de blant dem som best liker fart og forbikjøringer. De er også blant dem som oftest sier at de liker at andre beundrer bilen de kjører.

Fra topp til bunn

I 2005 lå BMW helt i tet når det gjaldt service. Da var BMW-eierne de tredje mest fornøyde med verkstedene og servicen. Ni år senere har BMW dalt helt til 20 plass.
2005: 3
2006: 6
2007: 8
2008: 10
2909: 17
2010: 12
2011.15
2012: 18
2013: 21
2014: 20

Mest og minst fornøyd med verksted og service
Bilmerkene er rangert etter hvor fornøyd eierne er med merkeverkstedet og servicen.
1. Lexus
2. Renault
3. Toyota
4. Subaru
5. Peugeot
6. Opel
7. Saab
8. Kia
9. Audi
10. Suzuki
11. Honda
12. Mercedes-Benz
13. Skoda
14. VW
15. Volvo
16. Citroën
17. Mazda
18. Mini
19. Ford
20. BMW
21. Hyundai
22. Mitsubishi
23. Nissan
24. Fiat