Regjeringen legger opp til å øke avgiftene på alle nybiler, med elbiler som eneste unntak, med 2,1 prosent.
Regjeringen legger opp til å øke avgiftene på alle nybiler, med elbiler som eneste unntak, med 2,1 prosent.

Nå blir alle nybiler dyrere

... med ett populært unntak.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
annonse

Akkurat nå legges statsbudsjettet for 2015 fram - og som vanlig er det knyttet stor spenning til hvilke grep som tas rundt bilavgiftene. Under de rød-grønne var trenden klar på å differensiere. Målet har vært å gjøre miljøvennlige biler med lavt eller ingen utslipp billigere, og øke avgiftene på andre biler, basert på samme premisser.

Totalt har imidlertid bildet vært tydelig de siste årene: Nybilene har i snitt blitt 40.000 kroner rimeligere.

I 2015-budsjettet er det imidlertid ikke noe fokus på vekt, effekt eller utslipp over hodet - i stedet har regjeringen foreslått å øke avgiften på nybil med 2,1 prosent - flatt. 

Les også: Denne nybilen kan du faktisk tjene penger på

– Skuffet

Norges Automobil-forbund (NAF) er skuffet over endringene som er foreslått.

– Vi er overrasket over at en borgerlig regjering ikke følger opp en god trend med avgiftslette for miljøvennlige og trafikksikre biler, sier Stig Skjøstad, administrerende direktør i NAF.

– Vi er svært skuffet over at regjeringen ikke gjør noe for å få flere ladbare hybrider på norske veier. Det må være minst 30.000 ladbare hybrider på norske veier i 2020, og da må denne biltypen hjelpes inn på markedet. Nå blir dette i beste fall forsinket, sier Skjøstad i en pressemelding.

Les også: Nå blir det billigere å bytte bil

Kan øke med knappe 25.000 kroner

2,1 prosent økning gjelder altså på avgiftene, og ikke på selve nybilprisen. La oss ta et eksempel på en bil med mye avgift: En BMW X6 M med automatgir koster 2.351.100 kroner. Av dette utgjør avgiftene 1.185.339 kroner. Med 2,1 prosent økning blir de nye avgiftene 1.210.227 korner - en økning på 24.888 kroner.

De nye avgiftene betyr naturligvis at dyre biler potensielt vil øke mer i pris enn de med lav pris.

På vanlige familiebiler er det kun snakk om en tusenlapp eller to i avgiftsendring.

Les også: Arvet bil? Da kan du slippe avgifter

Elbilene slipper unna - igjen

 

Vi skriver potensielt, fordi det ikke er noen automatikk i at bilprisene ut til kunden vil øke tilsvarende det avgiftene gjør. Konkurransesituasjonen på markedet i Norge tilsier at det kan være noen som velger å kompensere for avgiftsøkningen i sine priser.

Det er markedskreftene som rår, men det som er helt sikkert er at nybilene i alle fall ikke blir noe billigere neste år. 

Unntaket for regelen er elbilene, som altså fortsatt er fritatt fra moms og avgifter. Forskjellen mellom elbiler og andre biler blir med andre ord ytterligere forsterket med det nye avgiftssystemet på plass.

Les også: - Du kan chippe bilen din uten å betale avgift

Laster inn forumet...