
Statsbudsjettet 2015:
Regjeringen vil ha slutt på møkkaveiene
Den blåblå regjeringen drysser milliarder for å tette igjen hullene på slitte fylkesveier.
Regjeringen foreslår å bruke over 54,6 milliarder kroner på samferdsel i 2015. Det er en endring på 10 prosent fra årets budsjett.
– Vi skal sikre godt vedlikehold, er hovedbudskapet fra samferdselminister Ketil Solvik-Olsen (Frp).
Se alt om statsbudsjettet i vårt livesenter.
Hovedprioriteringene fra den blå-blå regjeringen i statsbudsjettet for 2015 er:
- Økt satsing på fylkesveiene
- Bedre togtilbud
- Reform av samferdselssektoren
- Oppfølging av Nasjonal transportplan (NTP)
- Kapitalinnskudd til infrastrukturfondet på 40 milliarder kroner.
Veg
Vegvesenet får en bevilgning på 26,8 milliarder kroner til vegformål, en økning på tre milliarder kroner i forhold til årets budsjett.
Her ønsker regjeringen å redusere etterslepet på vedlikehold av veiene. 8 milliarder kroner skal gå til store vegprosjekter.
Regjeringen foreslår også at det skal brukes 200 millioner kroner til opprusting av fylkesveiene.
– Fylkesvegene er den kanskje største blant flere budsjettvinnere, med en økning på hele 67 prosent, sier Solvik-Olsen.
Regjeringen følger også opp Nasjonal transportplan og ønsker å fullføre alle planlagte prosjekter i 2015.
I tunneler på riksvegnettet ønsker regjeringen omfattende fornyinger for å tilfredstille kravene i sikkerhetsforskriftene.
I 2015 ønsker samferdselsministeren å bruke 600 millioner kroner til planlegging av nye vegprosjekter på E39, E18 og E6.

Kollektivtransport
Regjeringen foreslår 22 milliarder kroner til ulike kollektivtiltak i 2015. En økning på nesten tolv prosent fra årets budsjett.
Det foreslås en økning på 1,7 milliarder til totalt 21 milliarder kroner i en satsing på jernbanen.
Blant annet ønsker regjeringen å satse på Intercity-utbygging på Østlandet. Her er det foreslått satt av 540 millioner kroner til planlegging.
Det foreslås 25 millioner kroner som statlig tilskudd til planlegging av Fornebubanen.
I disse midlene ligger en gjennomføring av prsojektet med nytt dobbeltspor mellom Oslo og Ski (Follobanen) som skal stå ferdig i 2021. I tillegg ønsker regjeringen flere togavganger på Sørlandsbanen samt forlenge Trønderbanen helt til Melhus.
I tillegg kommer kommer dobbeltspor på Dovrebanen mellom Langset - Kleverud, som skal tas i bruk 2015.
Dobbeltspor på Vestfoldbanen mellom Holm-Holmestrand-Nykirke planlegges å tas i bruk i 2016.
I Hordaland foreslås det å bruke 390 millioner kroner til å videreføre prosjektet Ulriken tunnel og planlegging av Bergen stasjon - Fløen.
95 millioner kroner foreslås brukt til fornyingstiltak på Bergensbanen.