Laster inn forumet...

Sportsbiler er gjerne fulle av både særpreg og skarpe personlighetstrekk, og dermed trekker de forskjellige bilene til seg hvert sitt svært bevisste publikum. Men noen meget få har også i denne kategorien klart å skaffe seg ikon-status, og appell til de aller, aller fleste.

En av dem ser du her - en Lamborghini Diablo.

Et ekstremt utseende er selvsagt et godt utgangspunkt, og digre spoilere og de karakteristiske saksedørene bidrar til å gi bilen en helt egen aura. Men - en Diablo handler selvsagt om så mye mer.

Sjelden i Norge

Verstingen gikk, som sin forgjenger Countach, gjennom mange forskjellige versjoner i løpet av sin levetid, men fra første stund var det hestekrefter i overflod i den 5,7 - og senere 6 - liter store V12-maskinen. Og kjøreegenskaper som sto i stil.

Les også: 7-serie Alpina - dette er en sjefsbil utenom det vanlige

De ekstreme ytelsene gjorde sitt til at det ikke ble så mange Diabloer å se på norske veier mens de var nye. I årene etterpå har det kommet noen flere, men det skjer fremdeles ikke akkurat hver sommer at man møter en i trafikken.

Diablo var, som både forgjengeren Countach og etterfølgeren Murcielago, ekstreme i fremtoning. Nettopp det har gitt dem ikon-status og en plass på mange gutterom-vegger.
Diablo var, som både forgjengeren Countach og etterfølgeren Murcielago, ekstreme i fremtoning. Nettopp det har gitt dem ikon-status og en plass på mange gutterom-vegger.

Uvanlig auksjonsobjekt

Noen er hele tiden til salgs, men omsetningstakten virker heller ikke fryktelig rask. For det er fremdeles snakk om skremmende mye penger om man skal ta steget opp i denne ligaen av fryktløse bileiere.

Nettopp derfor vekker det oppsikt når en Diablo i Norge dukker opp på auksjon. Vi kan faktisk ikke huske at det har skjedd tidligere, men akkurat nå skjer det - og når dette skrives et par døgn før auksjonsslutt, er budene kommet opp i 570.000 kroner.

Les også: Husker du denne turbo-klassikeren?

Det kan selvsagt skje ting i innspurten, men det får tross alt nakkehårene til å reise seg når man tenker på at man kan kjøre inn i garasjen med en slik bevinget klassiker til samme pris som en ny familiebil.

V12-maskinen i Diablo startet på 5,7 liters volum, og utviklet 500 hester. Første generasjon Diablo var i produksjon helt til Audi kjøpte opp Lamborghini i 1998/99, deretter kom noen spesialversjoner før Murcielago tok over i 2001.
V12-maskinen i Diablo startet på 5,7 liters volum, og utviklet 500 hester. Første generasjon Diablo var i produksjon helt til Audi kjøpte opp Lamborghini i 1998/99, deretter kom noen spesialversjoner før Murcielago tok over i 2001.

Viktig med klargjøring

Det er Stadssalg AS i Bodø som selger bilen, og som man kan forvente rundt en slik bil så er det noen småting man nok bør notere seg.

For det første at den nok bør innom kyndige superbil-mekanikere for en gjennomgang før den slippes løs på veien. De siste fire årene har nemlig den spreke bilen stått på utstilling i en glassmonter i et treningssenter, og det er nok mer enn dekkene som er litt støle og firkantet etter det oppholdet.

Og en slik bil er ikke akkurat noe man tar sjanser med i så henseende - overbelastningsskadene kan bli ekstremt kostbare dersom man lar den tøye ut på veien helt uten videre etter så lang tid.

Les også: Optikeren satte Dodgen sin på utstilling i butikken

For øvrig ser bilen «trygg» ut. Kilometerstanden på i underkant av 50.000 er vel rundt «midt på treet» for en slik bil, og det er nok en fordel at den tross alt har gått så «mye» - ting har jo en tendens til å stå seg i hjel.

Alle som en eller annen gang har kjørt bak denne hekken har lurt på hvordan det er å sitte i førersetet. Nå har du sjansen. Den norske bilen har til og med den høye hekkspoileren.
Alle som en eller annen gang har kjørt bak denne hekken har lurt på hvordan det er å sitte i førersetet. Nå har du sjansen. Den norske bilen har til og med den høye hekkspoileren.

Nummer 46 av ca. 900

Det advares mot litt oljesvetting under, som bør sjekkes når man går over den, og ellers er det bare litt bruksriper og steinsprut som er anført.

Interiøret ser strøkent ut, og bilen tar seg også godt ut på bildene i annonsen. Bilen er EU-godkjent og det er byttet «kobling», noe vi mistenker skyldes at svensk arbeidskraft også har funnet veien inn i annonseforfatter-bransjen: Trolig er det clutchen som er byttet, noe vi ville sjekket spesielt om vi hadde vært i markedet for en slik bil.

Les også: Å kjøpe Countach blir tydeligvis aldri helt "billig"...

Bilen er en tidlig Diablo, visstnok nummer 46 av de ca 900 som ble bygget i perioden 1990 - 1998. 900 biler er «mye» for en så ytterliggående superbil som dette, men disse bilene er uansett så ekstreme at de aldri vil bli «billige» eller få noe særlig prisfall.

Interiøret i Diablo var lekkert. Men mange av disse bilele ble brukt hardt, og det italienske håndverket inni hadde ikke akkurat slitestyrke av taxi-kvalitet.
Interiøret i Diablo var lekkert. Men mange av disse bilele ble brukt hardt, og det italienske håndverket inni hadde ikke akkurat slitestyrke av taxi-kvalitet.

Kan holde seg godt i pris

Slik har det i hvertfall gått med forgjengeren, Countach, som i dag koster nesten det samme på skilter i Norge - med lav veteran-avgift - som de kostet nye for 30 år siden, da et litt vidløftig lånemarked fikk noen eventyrlystne nordmenn til å kjøpe et knippe slike biler nye.

Dermed blir det spennende å se hva sluttprisen ender på for denne. Blir det nærmere en halv million enn en hel, så får en eller annen seg en utrolig sportsbil med en helt enorm wow-faktor til en uvanlig hyggelig pris.

Men så var det usikkerhetsmomentet i hvor mye massasje bilen trenger etter oppholdet på treningssenteret - uansett er det nok ikke dumt å ha enda noen kroner i bakhånd etter at bilen er betalt når man beveger seg i et slikt landskap.

Les også: Johannes oppfylte drømmen om sin egen Lamborghini Diablo