Kommende storselger - nå er prisene klare

Nye Mondeo kommer i november.

Ford Mondeo lanseres for fullt i Norge fra november - nå vet vi prisene på to av de viktigste modellene.
Ford Mondeo lanseres for fullt i Norge fra november - nå vet vi prisene på to av de viktigste modellene.

Sjelden har vi ventet lenger på en bilmodell enn nye Ford Mondeo.

Den ble vist allerede tidlig 2012. Høsten 2012 sto den i produksjonsklar utgave på bilustillingen i Paris. Men så ble det bråstopp for bilen som i mange år har vært en bestselger for Ford i Norge.

Ford besluttet nemlig å flytte produksjonen av Mondeo og søstermodellene S-Max og Galaxy fra Belgia til Spania. Det førte til sterke reaksjoner og raseri i Belgia.

Les mer: Bestselgerne blir flyttet til Spania

Militante aksjoner

Arbeiderne der stoppet all produksjon ved fabrikken i flere måneder, med nærmest militante aksjoner. Dermed ble flyttingen alt annet enn smertefri, og det ble snart klart at Mondeo ville bli sterkt forsinket.

Men nå er det like før Norges-lansering. De første bilene kommer til landet i november, og Ford har nettopp gått ut med prisene.

De har det vært en rekke spekulasjoner rundt - særlig fordi bilen ikke har like mye nyhetens interesse som mange andre biler som blir lansert.

Brukt Mondeo: Dette kan være smart familiebilkjøp

Titanium-utstyr

Det Ford først går ut med, er pris på to modeller som er spesielt interessante for det norske markedet. 

Ny Mondeo stasjonsvogn i en velutstyrt Titanium-variant med 1,6 TDCi 115-hesters dieselmotor får en startpris på kr. 328.000,-.

Kunder som ønsker et sterkere motoralternativ og Powershift-automat kan velge en Titanium stasjonsvogn 2.0 TDCi 150 hk. for kr. 378.000. 

Passat-konkurrent

Sammenligner vi med erkerival VW Passat, som også straks kommer i helt ny utgave, er det klart prisgunstig.

Passat med 2-liters TDI-diesel på 150 hk og utstyrsgrad Highline kommer på 441.500 kroner, altså over 60.000 kroner mer enn Mondeo. Her hører det også med til saken at VW nok generelt tar seg bedre betalt for ekstrautstyr, slik at det kan bli enda større differanser i sluttsummen.

Toyota Avensis er en annen konkurrent, også her må du ut med over 400.000 for en bil med tilsvarende motor og utstyr.  

Mondeo er dermed helt klart gunstig priset - noe som bør være gode nyheter for salget i starten.

2015 Passat: Se - her er den i Norge!

Mest avanserte modell

Både Passat og Mondeo har ambisjoner om å gå i premium-retning med de nye modellene. For Mondeos del, betyr det blant annet et vesentlig mer påkostet interiør enn i modellen den erstatter.

Bilen er også blitt større, og den har fått mye skryt for designet. 

Ford kan også glede seg over at Mondeo blir tilgjengelig med 4x4 igjen, det har manglet på de siste generasjonene. Og det har nok bilen tapt mye salg på, særlig til Passat, som har høy 4x4-andel. 

Ford betegner selv nye Mondeo som den mest avanserte modellen de noen gang har lansert.

En ekte folkehelt i 20 år

Mye ekstrautstyr

Her er svært mye utstyr tilgjengelig. Vi kan blant annet nevne antikollisjonsassistent med fotgjengeroppdagelse for å unngå personer i veibanen – systemet kobler automatisk inn bremsene dersom sjåføren ikke reagerer på advarselen. Videre Fords adaptive LED-frontlysteknologi med dagslyslignende lys, hvor lysvinkler og intensitet justeres automatisk ut fra kjøreforholdene.

Mondeo kommer også med oppblåsbare sikkerhetsbelter i baksetene, som i løpet av 40 millisekunder fylles med luft slik at sikkerhetsbeltene dekker et område av overkroppen som er fem ganger bredere enn et konvensjonelt belte ved sammenstøt.

Parkeringsassistenten  har funksjonalitet for vinkelrett parkering og automatisk lukeparkering uten at sjåføren behøver å røre rattet.

Snart 4x4

Hva så med utstyrsnivået i Titanium-utgaven? Jo, her er det standardutstyr som  17-tommers aluminiumsfelger, DAB radio/CD spiller med SYNC, Active City Stop, filskifteassistent med filskiftevarsler, trafikkskilt-gjenkjenning, føreroppmerksomhet-overvåkning, cruise control, takrails, nøkkelfri adgang og start, automatisk klimaanlegg med to soner, elektrisk innfellbare speil, skiluke og  sportsseter - for å nevne noe.

Firehjulstrekk er ikke på plass helt fra starten av, men Ford lover at dette skal bli tilgjengelig noen måneder etter lansering.

GT70: Bilen ikke engang entusiastene kjenner til

Les testen: Gammel - men fortsatt ganske god