Jo - den skal faktisk være sånn

Har du sett denne Audien før?

Svært spesielle løsninger til tross - det var meningen at
denne bilen skulle produseres.
Svært spesielle løsninger til tross - det var meningen at denne bilen skulle produseres.

Tyske ingeniører er kjent for å være grundige, tålmodige og planlegge godt. Kanskje er de også en smule konservative av legning. De tar liksom ting "step by step" - og finner sjelden på de store sprellene. Grundig og forsiktig, det er stikkord.

Italienske ingeniører derimot kan vi vel litt diplomatisk si er noe "løsere i snippen". Kanskje på mange måte tyskernes rake motsetning.

Audi: Fra raring til luksusbil

Når de rotter seg sammen

På slutten av 80-tallet fant disse to ingeniør-typene ut at de skulle bygge bil sammen. Det er kanskje derfor ikke til å undres over at resultatet ble ørlite kontroversielt.

Bilen er en Italdesign Audi Aztec. En bil som faktisk har to helt separate cockpiter og det kan nesten se ut som innsiden er utenpå ...

Ja, men konseptbiler er jo gjerne kontroversielle, tenker du kanskje. Det er jo heller ikke feil.

Skulle produseres

Men dette er mer en enn konseptbil. En begrenset produksjon av bilen var planlagt i fullt alvor. 

Akkurat hvor mange som ble bygget, vet ingen. Ikke en gang tyskerne, kanskje var det italienerne som var telleansvarlige... Men et tall som går hos flere kilder er 18 biler.
Bilen ble vist offentlig første gang under Torino Motor Show i 1989.

Den første Audien med premium-ambisjoner

Verdifull

Årsaken til at produksjonen stoppet der vet vi ikke. Det vi vet er at langt flere var planlagt og at bilen i dag er et svært ettertraktet samlerobjekt som oppnår skyhøye priser når en bil en sjelden gang skifter eier.

Nylig ble et eksemplar lagt ut på den amerikanske auksjonssiden ebay til 500.000 dollar, eller nesten 3,3 millioner kroner.

Det er selveste Giorgetto Giugiaro som står bak det spektakulære designet. Som du skjønner av navnet - italiener. Designet er preget av romfart og science fiction.

Holde seg fast

Det at cockpiten fysisk deles i to - med taket på - slik at fører og passasjer må ha radiokontakt velger vi også å putte i kategorien tungvint. Selv om vi ser fordelene også. For eksempel når man skal kjøre en grinete kjerring eller svigermor ...

Det som ser ut som et ratt på passasjersiden, er ikke det - men en innretning som gjør at passasjeren kan holde seg fast. Girstang og midtkonsoll er naturlig nok på førersiden av cockpiten.

Audi A6 Allroad: Fortsatt kongen på haugen?

Hold deg inne med passasjeren ...

Men passasjeren har også et gedigent kontrollpanel til disposisjon. Hvor alt fra bilens understell til motortuning og infortainment-system kan styres. Det gjelder kanskje derfor å hilde seg inne med passasjeren allikevel...

Uansett. Dette er systemer som vi i tar tar som en selvfølge selv i småbiler, men som var skikkelig hi-tech da disse bilene ble bygget i 1988.

Audi-motor, Lancia-drivverk

Motoren, som er midtmontert, er en femsylindret 2,2-liters bensinmotor fra Audi som yter anstendige 200 hk. girkassen er en manuell 5-trinns og Aztec-Audien har firehjulstrekk, men ikke Quattro. Den har et system som er hentet fra Lancia Delta Intergrale.

Bilen var både rask, relativt komfortabel og hadde grei bagasjeplass for to. Brokete samarbeide og lavere produksjonen planlagt, til tross - så mener noen at bilen allikevel var en viss suksess.

Vi tror kanskje den største suksessen her er at noen har hatt det veldig morsomt på jobben.

For oss så ser den nå mer ut som en gammel, håpløs og ikke altfor gjennomtenkt framtidsvisjon, mer enn moderne og tidløs.

Audi TT: Nå setter den dagsorden igjen