Dette må du sjekke på bruktbil som har gått langt

Her er det mange potensielle fallgruver.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny jeg ser på en Mercedes E-klasse fra begynnelsen av 1990-tallet. Den har gått 280.000 kilometer, bare to eiere og ser veldig fin ut på alle måter. De har ikke servicehefte på den, men en mekaniker som er kjenning av familien skal ha fulgt den opp de ti siste årene. Hva anbefaler du at jeg sjekker på denne bilen før jeg eventuelt kjøper den? Vennlig hilsen Edvart.

Benny svarer:

Hallo Edvart!

280 000 kilometer er en frisk kilometerstand – selv på en Mercedes. I prinsippet kan alt gå i stykker når som helst på en bil som både er så gammel og som har gått såpass langt.

Det er derfor av stor betydning å finne en bil som både har fått godt vedlikehold hele veien. Mange gir ofte blaffen når en bil har passert 10–15 år og tenker at den får gå så lenge den går, den er jo ikke stort verdt mer uansett ...

Slike eksemplarer bør man glatt styre unna og heller betale litt mer for en bil med god eierhistorikk og god vedlikeholdshistorikk.

Bare to eiere høres jo ganske betryggende ut i utgangspunktet. At bilen ikke har servicestempel fra merkeverksted de siste årene er også noe man kan leve med så lenge man får garantier (ev. referanser) på at vedlikeholdet er gjort.

At serviceboka her blitt "borte" liker jeg imidlertid ikke. Det er nok til at jeg blir litt skeptisk ... Hvorfor? Og stemmer virkelig kilometerstanden (selv om den er høy ...) - og hundre andre spørsmål suser da gjennom hodet mitt. Jeg ville sjekket nøye rundt dette.

Selv om disse Mercedesene er både gode, komfortable og pene biler, så er de ikke feilfrie. Ikke engang da de var nye..

Rust er første bud å sjekke. Forskjermer, nedkant av dører, rundt jekkfester og generelt i plateskjøter og falser bør sjekkes litt nøye.

Skru av radioen og hør etter ulyd (synge/ hvinelyd) fra bakakselen i motorveishastighet. Hør også etter lyd fra hjullagrene. De er enkle å skifte foran, men litt verre bak.

Sjekk oljen på automatkassa – er den rød og fin? Er den brun og lukter svidd – så let videre ... På biler med manuelt gir sjekker du clutchen (skal ikke ta for langt ut) og at den girer fint både opp og ned uten å skrape.

Hør etter ulyd fra registerkjede ved oppstart (høres best ved kald motor) Slitt kamaksel og vippearmer forekommer–hør etter klapre / tikkelyd fra motoren.

Litt oljeforbruk må du nok regne med her. Er det mye, så holder det ofte å skifte ventildeflektorer. Det er ganske enkelt på disse.

Under bilen sjekker du opplagring til mellomakselen, sjekker om fjærene er knekt, ser på bremseskiver samt sjekker kuler og ledd i forstillingen. Se også etter rust i gulv og kanaler.

Sjekk også fotbrekket. Mekanismen her setter seg ofte fast og det tar ujevnt. Sjekk også alle elektriske funksjoner. Alt fra varmeapparat til el. vinduer, varmeseter osv.

Finner du en hel og pen bil, er dette som nevnt fortsatt både en komfortabel, romslig og staselig skyss!

Lykke til!

 

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen–og lykke til!

LES OGSÅ: Prut til selgeren blir sint!

Har du innspill eller erfaringer–skriv inn i kommentarfeltet under: