Advarer mot Tesla på vinterføre

NAF mener Model S kan oppføre seg skummelt.

Tesla Model S kan være mer krevende enn mange andre biler på vinterføre - det mener i alle fall NAF.
Tesla Model S kan være mer krevende enn mange andre biler på vinterføre - det mener i alle fall NAF.

Så langt i år har rundt 3500 nordmenn kjøpt seg en splitter ny Tesla Model S. 

Dette er den store snakkisen på bilfronten i år - og samtidig elbilen som virkelig sprenger grenser, på både rekkevidde og prestasjoner.

Takket være de norske elbilfordelene blir Model S relativt sett en rimelig bil her hjemme - og dermed har bilkjøperne kastet seg over den.

Her er vår test av Tesla Model S:

-Krever sin sjåfør

Men alt er ikke bare fryd og gammen. Norges Automobil-Forbund (NAF) går nå ut med en uttalelse der de hevder at Tesla kan være skummelt på vinterføre. 

De mener det krever sin sjåfør å temme Tesla Model S på vinterføre - og peker på at nilen har bakhjulsdrift, 421 hester og et voldsomt dreiemoment som smeller til med full kraft bare du er nær gasspedalen.

Katastrofale følger

 

– Mange nye Tesla-eiere skal ut på glatte vinterveier for første gang. De bør absolutt trå forsiktig på gasspedalen til de blir kjent med bilen. På glatt vinterføre anbefaler jeg piggdekk på en Tesla, sier Rune Korsvoll, en av Norges mest erfarne biltestere.

En Tesla har mye kraft. Hvis man er litt for hard på gassen på vinterføre, oppstår det uforvarende hjulspinn og sladder som kan få katastrofale følger på en vanlig landevei. NAF anbefaler Tesla å utstyre bilen med en knapp for vinterkjøring som kutter halvparten av effekten.

Mener det er bare tull at Staten sponser Tesla-kjøperne

Kan slås av

- Mange Tesla-eiere har gått fra en tradisjonell bil med langt lavere effekt, forhjulsdrift og lavere vekt. Denne overgangen er stor på utfordrende norsk vinterføre. En egen vinterknapp vil være et godt hjelpemiddel, mener Korsvoll.

Skal man kjøre sikkert med en Tesla på vinteren, er sjåføren helt avhengig av de elektroniske hjelpesystemene. Det finnes en knapp, eller rettere sagt et punkt, på den store berøringsskjermen hvor du kan slå av antispinnsystemet og 30 prosent av effekten i antisladdsystemet.

Viktig for trafikksikkerheten

- Denne knappen må folk ligge unna. Slår man av de elektroniske hjelpesystemene, blir bilen rett og slett farlig på glatte norske vinterveier, advarer Rune Korsvoll.

- Vi håper Tesla tar utfordringen og utvikler software som gjør det mulig å halvere effekten til bilen. Det er viktig for trafikksikkerheten. Særlig når stadig flere med ulik kjøreerfaring kjøper bilen, avslutter Rune Korsvoll

Vi har kjørt 2000 kilometer i Tesla - les mer her: