Nå kan du svenskehandle høstkupp

Her er det bare å vri om nøkkelen når vårsola kommer tilbake.

Svenskene har mange fine hobbybiler. Men også de må innrette seg etter årstidene. Her er noen "kupp" du kan gjøre i nabolandet akkurat nå. Foto: Blocket.se
Svenskene har mange fine hobbybiler. Men også de må innrette seg etter årstidene. Her er noen "kupp" du kan gjøre i nabolandet akkurat nå. Foto: Blocket.se

For oss bilentusiaster er det lite som kan sies å være direkte gøy med høsten. Det er da vi tar farvel med hobbykjøretøyene våre, sliter med å konservere dem bare for at de skal takle overvintringen på best mulig måte, og det er da det er lengst til neste gang vi kan nyte en kjøretur.

Men; for den som er i kjøpemodus kan det være en spennende tid. Nettopp av årsakene som er nevnt over er det mange som like godt selger unna for å starte på ny frisk med noe helt nytt neste vår, og noen er også nødt - ikke alle er så heldige å ha garasje gjennom vinterhalvåret.

Og er du blant de som har plass, kan du gjøre gode kjøp på denne tiden av året. Ikke minst i Sverige, der det er masser av interessante kjøretøyer å velge mellom.

Les også: Også på nesten nye biler kan det være penger å spare i Sverige

Vi har tittet på noen biler som selgerne selv mener er de reneste høstkuppene - så får du se om du er enig:

1964 Dodge Dart GT, sek. 65.000,-

Kompakt er ikke søkeord nummer én blant de som er på utkikk etter gammel amerikaner. Likevel, denne har noe som mange andre ikke har - nemlig historie: Dart var «passe stor» og ikke altfor dyr, dermed ble den faktisk solgt i en del eksemplarer i Norge på 1960- og 1970-tallet.

Og i litt mer velstående Sverige solgte de faktisk riktig bra - så bra at noen til og med unnet seg en flunkende ny Dart GT hardtop med knappstyrt automatgir, slik som denne.

Se annonsen her:

Historikken gjør den ekstra morsom selv om du nå tar den ut av hjemlandet og gjør «nordmann» av den. Men enda viktigere er tilstanden - en omlakkering i original farge er allerede gjort, og tilstanden på det originale GT-interiøret røper at denne bilen har blitt tatt vare på.

Noe småtteri er igjen å gjøre, og litt synd er det at den gamle standard «Slant six»-motoren på 170 kubikktommer er byttet ut til en 318 kubikktommers V8. Disse ble imidlertid også solgt med V8 originalt, så det burde være mulig å få godkjent - men sjekk først.

Les også: Aspen - Dartens etterfølger, ble også en populær bil i Norge

1967 MG Midget, sek. 50.000,-

Få roadstere virker mer harmoniske enn små britiske utgaver fra de første to tiårene etter andre verdenskrig. Og få britiske roadstere fra denne perioden er mindre og mer «autentiske» enn en MG Midget - bilen som får selv en MG B til å virke stor og påkostet.

Disse bilene har den fordelen at det ikke er veldig mye utstyr på dem, foruten ren kjøreglede - og akkurat den er forholdsvis «vedlikeholdsfri». Vi har riktignok hørt fra folk som har pusset opp større MGer at karosseriet ikke alltid er like enkelt å jobbe på, men her virker det - uten at selgeren sier det direkte - som at tilstanden på skroget er rimelig grei. Den har i det minste vært vinterlagret, leser vi.

Se annonsen her:

I løpet av de siste årene har den også fått litt nye deler, blant annet er både bensinpumpen, bremsene og clutchen byttet ut, og forgasseren overhalt. Det burde borge for at også de fleste andre tilsvarende ting er tatt etter hvert som behovet har meldt seg.

Eikefelger og bagasjeholder på bakluken er aldri feil på en slik bil, som altså også tar veldig liten plass - både i garasjen, og med litt hell også i familiebudsjettet.

Les også: MG er høyt på feilstatistikken - men de er i godt selskap...

1937 Packard Six, sek. 149.000,-

Svenskene har mye fint, og skikkelig gamle biler har de selvsagt også. Og her har vi en som ser ut til å være et sjeldent tilfelle - en 30-taller med énsifret antall eiere, kjent historikk og i urørt, tilsynelatende god originalstand.

Slikt forekommer nesten ikke, i hvertfall ikke til en slik pris. Og når det først gjør det, er det litt ekstra spennende at det er en vakker og påkostet Packard, og ikke en langt vanligere og simplere bil.

Se annonsen her:

Riktignok er det ikke tidenes mest luksuriøse Packard vi snakker om, snarere tvert imot. Men den oser av klasse, og som Cadillacs sterkeste utfordrer i luksusmarkedet den gang bygget Packard biler av svært høy kvalitet.

At historien er kjent helt tilbake til den svenske heldiggrisen som kjøpte bilen ny i 1937, gir en egen dimensjon til eierskapet av en slik bil. Denne er flott nok til å imponere alle - og i tillegg er det historie i hver eneste lille ripe.

Les også: Dette skulle blitt en helt ny Packard - men nå er den til salgs