Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Skoda har kommet til tredje generasjon av sin småbil Fabia - og akkurat nå er det verdensdebut på stasjonsvognutgaven. 

Den er nemlig et av trekkplasterne på Skoda-standen på bilutstillingen i Paris. Fabia stasjonsvogn er neppe bilen veldig mange kommer til å snu seg etter, men her er det det indre som først og fremst teller.

Skoda viser nemlig til fulle at de fortsatt er gode på å gi mest mulig bil for pengene.

Storebror ble helt ny - og billigere

Imponerende

For selv om vi segmentmessig snakker småbil, er det alt annet enn små dimensjoner over bagasjerommet i denne bilen. 

Fabia stiller nemlig med et bagasjerom som rommer imponerende 530 liter. Det er klasseledende - og det er såpass stort at svært mange strengt tatt ikke trenger større bil enn dette.  Ja, med dette volumet, banker den lille Skodaen mange biler i klassen over.

Fronten er identisk med de øvrige Fabia-modellene, med det nye "Skoda-ansiktet".
Fronten er identisk med de øvrige Fabia-modellene, med det nye "Skoda-ansiktet".

Dette er en ulv i Skoda-klær:

Vokst én centimeter 

Det klarer Fabia til tross for kompakte ytre mål. Den nye stasjonsvogna er 4,27 meter lang, det er én centimeter lenger enn forrige generasjon Fabia stasjonsvogn.

Også den var en liten plassmester, men nå hever altså Skoda lista ytterligere.

Dette klarer de gjennom ekstremt god plassutnyttelse. I tillegg har bilen mange praktiske og smarte løsninger - også dette ting Skoda er gode på.

Lange gjenstander

Baksetet felles ned i to operasjoner, først sitteputen - så ryggen. Med baksetet nedfelt, rommer bilen 1395 liter bagasje.

Skoda oppgir også at man kan få med gjenstander på inntil 1,55 meter inne i bilen, smart når du skal ha med deg for eksempel IKEA-esker.

Sjeldne saker: Husker du denne stasjonsvogna?

Skarpere linjer 

Designmessig har funksjon fortsatt prioritet over form, men Fabia-linjene har blitt både skarpere og litt mer sporty enn tidligere. 

Mange av designelementene kjennes igjen fra både Octavia og Superb. I det nye konseptet ligger også en utnyttelse av moderne teknologi, som blant annet inkluderer såkalt Mirror-link for integrering av smart-telefoner i bilen.

Klar i januar

På motorfronten kan kundene  velge mellom tre dieselmotorer eller fire bensinmotorer, alle utstyrt med start-stopp automatikk..

Videre kan man velge mellom manuell girkasse eller en DSG dobbel-clutch girkasse.
Minste motor i nye Skoda Fabia blir en 1,0 MPI tre-sylindret bensinmotor på 60 hk. - og opp til en 4-sylindret 1,2 TSI turbo motor på 110 hk.

Første Fabia stasjonsvogn debuterte i 2001, og denne modellen har vært en stor suksess for Skoda, med over én million solgte eksemplarer.

Den nye utgaven skal være klar for lansering i de første markedene fra januar 2015, da får også de norske forhandlerne sine første biler.

Når du virkelig skal ha stor stasjonsvogn for pengene:

Den har vokst én centimeter i forhold til bilen den erstatter - og nye Skoda Fabia stasjonsvogn kan med rette kalle seg en plassmester.
Den har vokst én centimeter i forhold til bilen den erstatter - og nye Skoda Fabia stasjonsvogn kan med rette kalle seg en plassmester.

Vanlig stasjonsvogn? Nei - denne er håndlaget!

 

 

 

Laster inn forumet...