Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Skal du ha stasjonsvogn til minst mulig penger – da er Renault Clio vanskelig å komme unna. Dette var Norges rimeligste stasjonsvogn da den ble lansert i fjor, med startpris på 165.000 kroner. 

Her handler det om en kompakt, men samtidig rommelig stasjonsvogn. Clio Sport Tourer er 4,27 meter lang, bagasjerommet svelger unna ganske imponerende 443 liter.
Designet er sporty og ganske særpreget, i alle fall hvis du velger litt synlig farge. Testbilen blir mer anonym i sort, da forsvinner også noen av de ganske karakteristiske designdetaljene litt.

Bilen vi har kjørt er en 1,2 TCe i utstyrsversjon Dynamique. Det betyr 90 hestekrefter, bra med utstyr - og en prislapp fra 211.900 kroner.

 

Hvordan er den å kjøre?

Bak rattet er du aldri i tvil om at dette er en billig bil. Understellet er relativt komfortabelt satt opp, men det merkes at dette ikke er verdens mest kostbare konstruksjon. Setene mangler litt støtte og det meste du ser og tar på i interiøret kjennes billig. Støynivået er også relativt høyt, særlig når du presser den lille bensinmotoren. Men bilen føles godt sammenskrudd og ikke på noen måte skranglete.

Kjøreopplevelsen er helt på det jevne. Dette er ment å være et fornuftig framkomstmiddel – og på det punktet gjør Clio Sport Tourer jobben akkurat som den skal.

Så billig kan du få tøff stasjonsvogn med 4x4

Går den bra?

Også Renault satser på liten bensinmotor, denne har et volum på bare 0.9 liter.
Også Renault satser på liten bensinmotor, denne har et volum på bare 0.9 liter.

Små bensinmotorer er veldig i vinden om dagen. En av dem som har fått mest skryt, er Fords 1-liter. Motoren i Clioen er enda litt mindre. Her snakker vi tresylindret 0,9-liter. Den har Renault-ingeniørene hentet ut 90 hestekrefter fra.

Den har ganske karakteristisk lyd når du presser den, og litt ujevn gange. Men på pen kjøring oppfører den seg absolutt kultivert. 0-100 tar ifølge de offisielle tallene 12,2 sekunder. Dette er ikke bilen som akkurat innbyr til lyskryssdueller, så vi tviler på at de fleste eierne kommer til å prøve ut det så veldig ofte.

Den femtrinns girkassa er vesentlig mer presis enn det vi var vant til fra Renault for noen år tilbake, men den kunne fint trengt et sjettegir. På motorvei oppleves motoren som litt masete.

Det er en grunn til at vi anbefaler stasjonsvogn ...

433 liter bagasjerom er imponerende i forhold til bilstørrelsen - og i praksis bør de duge for de fleste familier.
433 liter bagasjerom er imponerende i forhold til bilstørrelsen - og i praksis bør de duge for de fleste familier.

Hvordan er plassen?

Stasjonsvogner har generelt vokst mye de siste årene. 443 liter bagasjerom hadde vært akseptabelt minst en klasse over Clio bare for noen år siden, nå får du det altså på en såpass kompakt bil som dette.

I praksis er det stort nok for mange familier, hvis man ikke går helt amok i hva man skal ha med seg på tur. Renault har helt klart prioritert bagasjerom framfor stor plass i baksetet, men det duger for ikke altfor store barn. Trenger du egentlig større bil? Mange vil nok svare nei på det – hvis de skal være helt ærlige.

Enkelt og på ingen måte eksklusivt interiøret i Clio. Men det er både funksjonelt og praktisk.
Enkelt og på ingen måte eksklusivt interiøret i Clio. Men det er både funksjonelt og praktisk.

PS: Clio har stort bagasjerom, men klassens største er den ikke. Når Skoda snart kommer med ny Fabia stasjonsvogn, har den fått et bagasjerom på hele 530 liter!

Ikke størst utenpå - men plassmester inni!


Finest utenpå eller inni?

Renault har puttet håndtaket til bakdørene oppe i C.stolpen.
Renault har puttet håndtaket til bakdørene oppe i C.stolpen.

Clio er et nytt eksempel på at Renault gjør mye riktig på designfronten om dagen. Små stasjonsvogner kan se rett og slett stusslige ut – men Clio Sport Tourer er ikke en av dem. En karakteristisk front følges opp av en ren og markert sideprofil. At håndtakene til bakdørene er plassert oppe i C-stolpen er kanskje mest av alt en gimmick, men det gir samtidig en mer ryddig helhet fra siden. Vinduslinja skrår akkurat nok oppover til at det gir et sporty inntrykk.

Innvendig er det som nevnt ganske enkelt, men samtidig oversiktlig. Stort digitalt speedometer rett over rattet er litt uvanlig, men absolutt funksjonelt. Her får du det du betaler for, enkelt og greit.

Her snakker vi super-sjelden stasjonsvogn

RENAULT CLIO SPORT TOURER

Modell: Energy TCe 90

Motor: 0.9-liters bensinmotor 

Effekt: 90 hk/135 NM

0-100 km/t: 12,2 sekunder

Toppfart: 182 km/t

Forbruk: 0,45 liter/mil

Lengde/bredde/høyde: 426/173/144 cm.

Bagasjerom: 443 liter

Pris fra: 172.000 kroner Pris testbil: 211.900 kroner.

... og hva er konklusjonen?

Det er noe befriende enkelt med biler som dette - som ikke forsøker å gi seg ut for å være noe mer enn de er.

I dette tilfellet en helt ukomplisert, men praktisk og rimelig stasjonsvogn. Du kjøper den ikke hvis du liker å snobbe i nabolaget, og du kjøper den heller ikke hvis du er ute etter en stor kjøreopplevelse.

Men hvis du bare trenger en smart liten familiebil til svært hyggelig pris - da er det god grunn til å se nærmere på Clio Sport Tourer. Velger du en litt knall farge, ser den til og med ganske tøff ut. Det kan vi ikke beskylde mange av konkurrentene for å gjøre. 

Renault-kvaliteten har blitt markant bedre de siste årene. Verditap er fortsatt et springende punkt i det norske markedet, men her har vi altså i utgangspunktet en svært rimelig bil. I forhold til at små stasjonsvogner også er attraktive i bruktmarkedet, bør ikke det regnestykket blir for ille på denne bilen.

Pluss: Praktisk og imponerende rommelig.

Clio Sport Tourer er en stilig liten stasjonsvogn, med flere fikse design-detaljer.
Clio Sport Tourer er en stilig liten stasjonsvogn, med flere fikse design-detaljer.

Minus: Litt billigfølelse her og der.

Vanlig stasjonsvogn? Nei - denne er håndlaget!

SUV eller stasjonsvogn - hva er egentlig best?

 

Laster inn forumet...