MOBILBRUK: SAS har ikke bestemt hvordan EASAs vedtak vil påvirke deres regler, men sier det mest sannsynlig vil bli lov å bruke mobilen uten flymodus med en gang flyene lander. Foto: Erlend Aas / NTB scanpix
MOBILBRUK: SAS har ikke bestemt hvordan EASAs vedtak vil påvirke deres regler, men sier det mest sannsynlig vil bli lov å bruke mobilen uten flymodus med en gang flyene lander. Foto: Erlend Aas / NTB scanpix

Nå kan du snart sjekke dekningen i 10.000 fots høyde

Det europeiske luftfartsorganet slakker på flymodus-reglene, men det er fortsatt opp til hvert enkelt flyselskap å fastsette egne regler.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Sist fredag bestemte EUs luftfartsorgan (EASA) at reisende kan få skru av flymodus på mobiltelefonen når flyet kommer over 3000 meters høyde. Det skriver Reuters

En regelendring i fjor høst åpnet for mobilbruk under hele flyturen så lenge flymodus er aktivert, og nå slakker altså EASA ytterligere på reglene. Flymodus må fortsatt være aktivert under take-off og landing, men bruk av 3G- og 4G blir nå tillatt fra det øyeblikket flyet er over den angitte høyden.

Det er derimot usikkert når denne typen full bruk av mobiltelefonen vil trå i kraft hos flyselskaper her i landet. Før regelen kan tas i bruk, må flyselskapene utføre egne sikkerhetstester med bruk av sendere og mottakere om bord i flyene. 

– Vi skal nå sette oss ned og se hvordan vi vil forholde oss til de oppdaterte retningslinjene fra EASA, sier kommunikasjonsrådgiver Daniel Kirchhoff i Norwegian.

Bestemmer egne regler

Selv om full mobilbruk nå tillates av luftfartsorganet, er det ingen selvfølge at flyselskapene innfører nye regler. Det blir opp til hvert enkelt flyselskap å utforme reglene for bruk av elektronisk utstyr med sendere.

– Nå skal vi se på regelverket vårt, og finne ut hvordan det kan endres. De store endringene vil likevel ikke skje over natten, for det tar en del tid, forklarer pressekontakt Tormod Sandstø i SAS Norge.

Selv om det ikke er bestemt hvordan selskapet vil forholde seg til endringene, kan han likevel avsløre noen få detaljer.

– Når flyene våre lander i dag, får passasjerene beskjed om å holde mobilen i flymodus frem til skiltet med sikkerhetsbeltet er slukket. Med de nye retningslinjene, vil det mest sannsynlig bli lov å skru av flymodus med en gang flyet har landet og svinget av rullebanen. 

Sandstø sier de ikke har fastsatt noe tidspunkt for slike endringer, men tror det er stor sannsynlighet for at det skjer innen et par uker.

Fornøyd med endringene

Begge flyselskapene er positive til vedtaket fra EASA.

– Det er bra at luftfartsmyndighetene følger med og gjør slik research. De ser på behovene som reisende har, og denne endringen er nok litt i tråd med hva folk forventer, sier Sandstø i SAS.

Både SAS og Norwegian tilbyr i dag trådløs internett på flere av sine flyvninger. Kirchhoff i Norwegian forteller at de har et ønske om å utvide dagens wifi-tilbud.

– I dag får passasjerene gratis tilgang til trådløs internett når flyet har kommet over 10 000 fots høyde, men vi ønsker etter hvert at det skal være mulig å koble seg til internett fra start til slutt, sier han.

Ifølge Reuters anslår EASA at de første europeiske flyselskapene vil åpne for full mobilbruk om bord i fly innen åtte måneder.