Her har bilklassikeren stått i nesten 40 år

Nå er budkrigen på Thunderbirden i gang. 

Suksess som ny og  klassiker i dag, men denne fikk bare 15 år på
veien. De 40 siste årene har den stått her. Foto: ebay
Suksess som ny og  klassiker i dag, men denne fikk bare 15 år på veien. De 40 siste årene har den stått her. Foto: ebay

Det dukker med jevne mellomrom opp bilskatter som virkelig får det til å klø i fingrene hos ekte bilentusiaster. Her er en av dem.

Denne vakre Ford Thunderbirden fikk ett forholdsvis kort liv. I alle fall i første omgang, så gjenstår det å se hva videre skjebne bringer.

Men alt tyder på at det er et håp for denne som nå er ute i dagslyset igjen etter nesten 40 år innestengt på en låve ved Virginia Beach, USA.

Skal selges

Bilen er nemlig til salgs på den amerikanske auksjonssiden e-bay, og det er lite å si på responsen så langt. Hele 19 bud har i skrivende stund kommet inn, og prisen er på 7.400 dollar - eller omlag 50.000 norske kroner.

Se hele annonsen og alle bildene her

Thunderbirden er en 1955-modell, og dermed aller første årgang av denne bilen, som var et direkte svar på Chevrolet Corvette som kom et par år tidligere.

Fascinerende bil

Ford Thunderbird er på mange måter en fascinerende bil. I motsetning til konkurrenten Corvette ble den aldri av Ford omtalt som sportsbil. Rett og slett fordi den ikke var spesielt sporty, til tross for en - etter datiden - relativt kraftig 292 kubikktommers (4,9-liters) V8-er under panseret. 

Bilen var rask nok rett fram. Både scoopet på pansret og speedometeret oppstilt i 150 mph (240 km/t) underbygget på mange måter det sporty imaget, mens fjæring og hjuloppheng helte mer mot det komfortable.

1983 Ford Thunderbird: De tok en råsjans!

Personal luxury car

Som nevnt  kalte aldri Ford selv bilen for sportsbil, men "personal luxury car", så får man jo selv bestemme hva men legger i det begrepet.

Første generasjon ble produsert fram til og med 1957. Andre generasjon, som kom i 1958, var en ganske mye større og annerledes bil og avvek mye fra opprinnelsen. Bilen ble lengre og bredere, og det mange kaller et "dollarglis".

På mange måter kan man si at Ford Thunderbird var den aller første "pony car". En betegnelse som ble brukt første gang da Ford Mustang ble lansert 10 år senere. 

Fikk 15 år på veien

Vi vet ikke hvorfor, men allerede i 1970 ble bilen tatt ut av trafikk. Bare 15 år gammel. Siden ble den i 1975 satt i en garasje. Der har den stått siden - i nesten 40 år.

Selger beskriver bilen som et enkelt objekt. Den ser jo slett ikke så ille ut i karosseriet, men den mangler både V8-motoren og den 4-trinns manuelle girkassa.

Om du titter på interiørbildet så avsløres det at en tur innom salmakeren også bør stå på "to do"-lista her...

Så selv om vi har sett langt verre utgangspunkt enn dette, så må man nok allikevel regne med å bruke både en god slump penger og tid for å sette den i stand igjen.

Her er bilene bare amerikanerne kunne laget

Suksess som ny - klassiker i dag

Ford Thunderbird var en suksess fra første stund og solgte langt mer enn sin argeste konkurrent Chevrolet Corvette i 1955. Vi snakker 16.155 Thunderbirds - mot 700 Corvetter. Det er hva vi kaller utklassing.

De siste årene har nok, litt urettmessig, Thunderbird havnet i skyggen av både Corvette , Mustang og andre biler fra 50- og 60-tallet. Det er allikevel hevet over enhver tvil at Thunderbird er både et ikon og en klassiker.

Vi tipper det kun er et spørsmål om tid før denne er satt i stand og på veien igjen, etter 40 i dvale. Klar for livet - del 2! 

Som en liten digresjon helt til slutt kan vi nevne at Ford forsøkte seg med en retro-versjon av klassikeren. Hvordan det endte kan du lese om i linken under:

Alle syntes den var kul - ingen kjøpte