Tesla-kjøperne betalte 650.000 kroner for bilen sin

Det er nesten tre ganger så mye som Norges mest solgte elbil koster.

Begge er elbiler - men bortsett fra det har de ikke veldig mye til felles, bilene som kjemper om å bli mest solgt i segmentet. Ikke minst er prislappen svært forskjellig.
Begge er elbiler - men bortsett fra det har de ikke veldig mye til felles, bilene som kjemper om å bli mest solgt i segmentet. Ikke minst er prislappen svært forskjellig.

Mye har vært skrevet om den eventyrlige suksessen Tesla har med sin Model S på det norske markedet.

Ingen kjøper flere Teslaer i forhold til folketallet enn det vi nordmenn gjør. Og dermed har det som er en steindyr luksusbil hjemme i USA, nesten blitt til en folkebil i elbillandet Norge.

Tilnærmet halv pris

Årsaken er naturligvis at Tesla nyter svært godt av alle de norske elbilfordelene. Ikke minst det faktum at den slipper både avgift og moms – noe som i praksis gjør at det er tilnærmet ”halv pris” på elektrisk Model S- i forhold til om den hadde hatt bensin- eller dieselmotor.

Det merkes da også godt i regnskapene til Tesla Motors Norway. Årsregnskapet deres for 2013 viser en omsetning på 1,3 milliarder kroner. Ifølge beregninger gjort av avisen Dagens Næringsliv gir det en snittpris på hver solgte Model S på 650.000 kroner.
I 2013 leverte Tesla ut til sammen 1983 biler, uten leveringstid og omfattende ventelister ville antallet vært betydelig høyere.

Ikke råd til Model S? Det er neppe smart å stjele den ...

Høyst forskjellige priser

Med det klarte også Tesla å levere overskudd i Norge, det endte på 9,1 millioner kroner.

Akkurat nå kjemper Model S med den gamle traveren Nissan Leaf om å være Norges mest solgte elbil. Med unntak av at begge går på strøm, har de ikke veldig mye til felles.
Og når vi vet hva en gjennomsnittlig Model S koster, kan vi også fastslå at prisen er høyst forskjellig hos de to bestselgerne.

Leaf starter nemlig på 219.000 kroner, mens du får den velutstyrte Acenta-modellen til 242.500 kroner. Toppmodellen Tekna kommer på 265.000,-.

Knallstart for Leaf: Årets store bilkomet!

Imponerende økning

Etter at lille Mitsubishi i-MiEV for alvor startet elbilfeberen i Norge, tok Nissan Leaf over store deler av markedet da den ble lansert i 2012.

Særlig i løpet av 2014 har en rekke nye konkurrenter kommet til. Men Leaf har klart å holde koken på en imponerende måte.

Salget er faktisk opp 25,6  prosent så langt i år. Etter årets åtte første måneder, er det solgt 3378 Leaf på det norske markedet. Det gir denne modellen en markedsandel på 3,5  prosent, noe som er en viktig bidragsyter til at Nissan-salget er på rekordnivå så langt i år.

Elbil: Så billig kan du " snike i køen"

LES OGSÅ: Ingen kjøper flere elbiler enn oss nordmenn