SUV-er og crossovere har tatt stadig større markedsandeler de senere årene. Det gjelder alt fra store, dyre premium-SUVer – til høyreiste småbiler som ofte bare ser ut som firehjulstrekkere, i realiteten trekker de bare på to hjul.

Flere og flere bilprodusenter har kommet med modeller i denne klassen, men de franske har nesten uten unntak glimret med sitt fravær. Heller ikke Renault har fått til dette. De var tidlig ute med offroad-versjonen av den smått geniale flerbruksbilen Scenic (den het RX4), men oppfølgeren Koleos ble en stor flopp og kom aldri til Norge som nybil.

Dermed varte og rakk det før de fikk en ny modell ut på markedet. I fjor kom den endelig. Navnet er Captur, og den plasserer seg i nedre del av klassen størrelsesmessig. Vi snakker kompakte ytre mål (lengde på 4,12 meter) og dessverre ikke mulighet for 4x4. Likevel: I denne klassen er design viktigst for mange av kjøperne, dermed bør Renaulten likevel ha gode muligheter.
Testbilen er en TCe 120 Dynamique. Det betyr 1,2-liters bensinmotor på 120 hestekrefter og ganske mye utstyr.

Hekken er ganske anonym i seg selv, da hjelper det med litt knallfarger!
Hekken er ganske anonym i seg selv, da hjelper det med litt knallfarger!

Denne raringen kan være et skikkelig bruktbilkupp

Hvordan er den å kjøre?


Captur er ikke bare høyreist, den har også solid bakkeklaring (20 centimeter). Det betyr lang fjæringsvei og komfortable kjøreegenskaper. Det vil: Den tar mindre ujevnheter veldig fint, i store humper smeller det overraskende mye i understellet. Det er også litt tendenser til krengning under aktiv svingkjøring.

Ellers er kjøreegenskapene nøytrale og forutsigbare. Litt lite styrefølelse trekker ned, men det finner du ikke på mange av konkurrentene heller. God støydemping og trivelig førermiljø trekker opp. Testbilen har friske knallfarger også innvendig.

Interiørdesignerne har fått leke seg. Slik ser det ut bak på forseteryggene.
Interiørdesignerne har fått leke seg. Slik ser det ut bak på forseteryggene.

Store-storebror kan være en drøm for barnefamiliene

Går den bra?

 

Motoren er av typen ”tilstrekkelig”, og må jages når du trenger litt ekstra. 10,9 sekunder på 0-100 km/t er ikke spesielt imponerende. Men på vanlig småkjøring er den forsåvidt kvikk nok.

Med fire og bagasje i bilen, går den fort litt tom, da må girkassen jobbe for å hente ut det som finnes av krefter.
Er dette din neste småbil?

Hvordan er plassen?


Captur er som sagt en av de minste bilene i klassen. Den er basert på en modifisert utgave av plattformen til Clio, der forteller at vi her egentlig snakker småbil.

Hanskerommet er en skuff. Smart!
Hanskerommet er en skuff. Smart!

Plassen er likevel brukbar. Stort pluss for at Renault har gitt den skyvbart baksete. Dermed kan du velge hvor du vil prioritere plassen, enten for baksetepassasjerer eller bagasje.Bagasjerommet varierer fra 377 til 455 liter.

Med en normalt høyreist person i førersetet, blir nok baksetet som regel stående i bakerste stilling, her er det nemlig ikke mer plass enn det bør være.

Renault har laget hanskerommet som en skuff. Smart! Men koppholderne kunne helt klart vært bedre. Her er det i praksis en og en halv koppholder mellom setene, Selv den største er litt for grunn til å fungere perfekt.

Fleksibelt bagasjerom når baksetene kan skyves i lengderetningen.
Fleksibelt bagasjerom når baksetene kan skyves i lengderetningen.

Dette er rett og slett en bra familiebil

Finest inni eller utenpå?


Første gang jeg så Captur var på ferie i Portugal, i fjor sommer. I dyp oransj farge vakte den oppsikt utenfor hotellet. Noen dager senere så jeg den i mørk grå – og da var den ikke lett å legge merke til.

Enkelt, men funksjonelt dashbord.
Enkelt, men funksjonelt dashbord.

Farge er med andre ord viktig , og der er testbilen helt riktig. To-farget lakk kler denne bilen, det gjør også at flere av designdetaljene virkelig kommer fram.

Innvendig er det også knallfarger, blant annet i setetrekkene som også kan tas av og vaskes (ikke dumt for småbarnsforeldrene). Dashborddesignet kunne nok vært hakket mer lekent og det er mye billig hardplast her. Det føles ikke påkostet, men er funksjonelt og reddes mye av fargene.

Familiebil og racerbil i ett - jo, det er mulig

Setetrekk med glidelås, her er det bare å ta dem av og putte i vaskemaskinen når de blir for skitne.
Setetrekk med glidelås, her er det bare å ta dem av og putte i vaskemaskinen når de blir for skitne.

… og hva er konklusjonen?

Renault har truffet blink på flere ting med Captur. Stilig og sporty design, praktisk interiør og priser som i alle fall ikke bør skremme bort noen kjøpere. Det er rett og slett veldig mye bra med denne bilen - som gjør at den fortjener høyere salg enn den har hatt til nå her hjemme.

RENAULT CAPTUR

Modell: 1,2 TCe Dynamique

Motor: 1,2-liters bensin. Effekt: 120 hk/190 NM

0-100 km/t: 10,9 sekunder

Toppfart: 192 km/t

Forbruk: 0,54 liter/mil

Lengde/bredde/høyde: 412/177/156 cm

Bagasjerom: 377-455 liter

Pris fra: 202.000,- (90 Expression)

Pris testbil: 252.000,-

Dessverre kommer den ikke med 4x4, og det hadde ikke vært dumt med flere motoralternativer heller.

Captur byr rett og slett på en god del mer personlighet enn flere av konkurrentene i klassen. Den har også gjort det svært bra i krasjtest hos Euro NCAP.

Renault-kvaliteten har blitt mye bedre de siste årene, men her hjemme er andrehåndsverdi en utfordring for merket.

Høy bakkeklaring er med på å gi høy sittestilling. Slik sett er dette helt klart en bil som bør appellere til godt voksne kjøpere.

Renault håper naturligvis (som vanlig) å også fri til de unge og urbane. Og i riktig fargekombinasjon er ikke dette feil utenfor en eller annen trendy kaffebar heller.

Pluss: Design og særpreg

Minus: Litt smalt modellutvalg.

Denne Renaulten kan du kjøre i 30 dager - og så levere tilbake

Med Captur har Renault endelig en modell i en bilklasse som vokser fort.
Med Captur har Renault endelig en modell i en bilklasse som vokser fort.

Ikke hørt om denne SUV-en? Det er ikke så rart ...

Laster inn forumet...