Den er romslig, praktisk og gunstig priset

Men en mangel kan gå hardt ut over salget i Norge.

Nissan X-Trail er blitt både stor og romslig - og utseendet er langt mer moderne. Dessuten byr den på gode offroad-egenskaper. Men ikke alt er fryd og gammen ...
Nissan X-Trail er blitt både stor og romslig - og utseendet er langt mer moderne. Dessuten byr den på gode offroad-egenskaper. Men ikke alt er fryd og gammen ...

Nissan er i vinden om dagen, med flere viktige lanseringer. Nye Qashqai kom tidligere i år, elbilen e-NV er på plass - og i sommer ble det også tid til å introdusere en annen modell som har hatt stor suksess i Norge: Nemlig X-Trail.

Første generasjon av denne modellen fikk nordmenn til å gå helt bananas. De ble solgt over en lav sko. En ny SUV-suksess var et faktum. 

Andre generasjon klarte ikke helt å følge opp. Og kundene begynte å se seg om et mer moderne alternativer da ny bil skulle handles inn.

Nå vil Nissan igjen være "top of mind" hos familier som trenger en romslig og trygg bil. 

Les vår test av nye Nissan Qashqai her

Bedre på alle områder

X-Trail anno 2014 er blitt forbedret på alle områder. Den føyer seg inn i rekken foran Qashqai - og har langt mer designmessig til felles med denne, enn den har med sin forgjenger.

Vi har testet den - og lar oss imponere over mye. Det er tydelig at Nissan har gjort jobben grundig. X-Trail har blitt en moderne, allsidig og ikke minst folkelig SUV.  

Desto mer overraskende er den ene store mangelen ...

Bli med på test og se hva vi mener om nye X-Trail.

Les også: Nissan tilbakekaller 910.000 biler

Kjøreglede: 4/6

Det er ikke lagt opp til at dette skal oppleves sportslig eller lekent, men snarere trygt og komfortabelt.

Og med tanke på den målsetningen, har Nissan helt klart lykkes. Nye X-Trail oppfører slik du forventer at den skal. Den krenger og sliter litt med festet hvis du er for ivrig i svingene, men byr ellers på fin komfort og gode kjøreegenskaper når den kjøres normalt.

Styringen er presis og gir en passelig mengde tilbakemeldinger.

Der den virkelig skinner, er utenfor allfarvei. For X-Trail byr på mer bakkeklaring enn de fleste, med sine 21 centimeter, og takler helt klart litt offroad-utskeielser. I større grad enn de fleste konkurrentene i dette segmentet.

Vi merker oss imidlertid at det er noe mer støy i coupeen enn vi hadde ventet. 

For øvrig merker du med en gang du setter deg i bilen at den har vokst - og sikten bakover kan være noe begrenset. Derfor kamerasystemet som overvåker hele bilen (Around View Monitor) utstyr som vi anbefaler. Det gjør hverdagen lettere, rett og slett.

En liten detalj som er litt irriterende, er at nøkkelhullet ikke er lyst opp. Dermed kan det bli litt knoting når du skal sette i nøkkelen i mørket. 

Les også: Hvorfor får jeg ikke solgt SUV-en min?

Interiør/plass: 5/6

At praktiske hensyn har vært høyt prioritert merkes både i baksetene og bagasjerommet. X-Trail byr på en rekke smarte løsninger for å kunne utnytte plassen best mulig. Blant annet kan bagasjerommet deles i to "etasjer". Med en hylle som kan bære opptil to kolli a 10 kilo som settes inn omtrent ved vinduhøyde - kan for eksempel en vogn eller kofferter lagres under.

Det er også en vertikal deling som fungerer godt om du bare skal sette fra deg noen handleposer.

Baksetene kan justeres i lengderetning - som frigjør mye plass der det trengs mest - og bakseteryggen foldes 40/20/40.

Plassen i baksetet bestemmer du egentlig selv. Med setene i bakerste posisjon er det et hav av plass, om enn på bekostning av bagasjeplass.

Interiøret minner, akkurat som eksteriøret, mye om Qashqai. Her er det mange steg videre fra utgående modell. Men testbilen virket litt mørk og kjedelig, med mørke lister, mørke stoffseter og uten panorama-tak. Det kunne gjerne vært et litt mer fargerikt interiør.

Dette er dessuten en av svært få biler i denne klassen som kan by på en tredje seterad, og dermed syv seter. Akkurat det er et viktig punkt for mange.

Flere smarte oppbevaringsrom, et bra infotainmentsystem og bra seter trekker også opp.

Men det var litt rot med DAB-radioen på testbilen - som virket som den hadde problemer med å finne radiokanalene. Og selv i Oslo og Drammen hoppet og hakket den.

Les også: Topp 10: Dette er de beste dieselbilene

Motor: 3/6

Testbilen har diesel-motoren med 130 hk. Det er nok i utgangspunktet ikke mer enn det bør være, i en såpass tung bil. 

Vi har kjørt tilsvarende motor i Qashqai, og synes den passer ypperlig der. I storebror blir den noe trøtt, men det skal sies at testbilen heller ikke var innkjørt. Så her fikk vi ikke sjekket helt reelle ytelser.

Men selv de offisielle dataene tilsier at 130 hk ikke gjør dette til noen rakett. 0-100 km/t tar 11 sekunder om du har 4x4. 

Det skal på den positive siden nevnes at den dreiemomentet på 320 nm stort sett sørger for at du har nok trekkraft tilgjengelig. Og forbruk og utslipp er langt mer hyggelig enn tidligere. Med firehjulstrekk trenger den 0,53 l/mil - og CO2-utslippet er på 129 gram per kilometer.

Men, og dette er et stort og viktig men, Nissan har bestemt seg for at du ikke får X-Trail med diesel, 4x4 og automatgir. I stedet må du, om du skal slippe å gire selv, gå for varianten med forhjulstrekk.

Her har en rekke konkurrenter et fortrinn - og tilbyr automat i kombinasjon med både diesel og 4x4.

Design: 5/6

Nissan har funnet et nytt designspråk - som er lett gjenkjennelig i både X-Trail og Qashqai. 

X-Trail er nok blitt litt mindre barsk - men desto mer moderne og stilig. Der den forrige generasjonen kunne virke litt klumpete og butt, er dagens modell langt mer smidig og strømlinjeformet.

I riktig farge blir det svært så tøft - vi liker den blant annet godt i orangebrun-metallic. Testbilen blir litt vel anonym i mørk blå og uten xenonlys - særlig med sort interiør. 

Vi synes det er tatt gode og fornuftige grep med tanke på utseendet på bilen - og i riktig farge mener vi dette er klassens fineste modell.

Feil og problemer på SUV? Dette er de beste

Miljø/økonomi: 4/6

Startprisen på X-Trail er like over 300.000 kroner - da med manuell giring og forhjulstrekk. Skal du ha den med 4x4 må du opp i 354.000 kroner. Og som vi har nevnt, da er det bare å glemme automatgir.

Prismessig plasserer X-Trail seg omtrent på nivå med konkurrentene, litt over Toyota Rav4 og litt under Ford Kuga.

Nissan forventer at en ganske stor andel av salget vil være firehjulstrekk, slik en også ser hos de andre merkene. 

Miljøaspektet er vel ivaretatt, takket være gjerrig motorisering - den oppfyller Euro 5-kravene. Og foreløpig er det diesel som gjelder. Men neste år kommer det også en sterkere bensinmotor - på 160 hk.

Les også: Hva er best på vinteren - bensin eller diesel?

Konklusjon: 4/6

X-Trail har tatt et kvantesprang videre fra forgjengeren - og blitt en moderne og praktisk bil. Det måtte den også gjøre - for siden den ble lansert første gang har konkurransen blitt vesentlig tøffere.

Viktige pluss for X-Trail er et svært anvendelig og praktisk bagasjerom, muligheten for 7 seter, gode off road-egenskaper og en hyggelig pris.

Den største ulempen er mangelen på automat i kombinasjon med 4x4 - og at mange av konkurrentene også nylig er blitt fornyet.

Les også: Vil gjøre det enda dyrere å kjøre dieselbil

Ikke bilen for deg hvis: Du ønsker deg 4x4 og automat

Bilen for deg hvis: Trenger en komfortabel og romslig bil til hytta

Prøv også:

Toyota RAV4: Tilbyr kombinasjonen diesel, 4x4 og automat

Ford Kuga: Mer kjøreglad og litt mer påkostet

Les også: Dette kan være et lite SUV-kupp