SVENSKEKONGEN I BILULYKKE: Her i et bilde på Borgholm i Sverige i august. Foto: Mikael Fritzon / NTB scanpix
SVENSKEKONGEN I BILULYKKE: Her i et bilde på Borgholm i Sverige i august. Foto: Mikael Fritzon / NTB scanpix

Svenske-kungen i bilulykke

Kong Carl Gustaf av Sverige var innblandet i en bilulykke onsdag morgen.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Onsdag morgen var Sveriges kong Carl Gustaf (68) innblandet i en bilulykke på vei fra Drottigholms slott på Ekerö til Bromma flyplass, skriver Expressen.

På Nockebybroen ble bilen hans påkjørt av en annen trafikant.

– Det ble store skader på bilen. Kongen har det etter omstendighetene bra. Det er ingen personskader, sier det svenske hoffets informasjonssjef Margareta Thorgren.

Så fortumlet ut

Hoffets mørkeblå Mercedes fikk omfattende skader på høyre side. Ulykken skjedde da en møtende bil plutselig svingte til venstre, og kongens sjåfør ikke rakk å bremse før bilene krasjet.

Vitner forteller at begge bilene bremset kraftig. Kongen så noe fortumlet ut av av da han forlot bilen.

Kongen selv sier han tok det hele med stor ro:

ULYKKESSTEDET: Kong Carl Gustafs bil krasjet onsdag morgen med en annen bil. Foto: Jonas Lemberg/Expressen.se
ULYKKESSTEDET: Kong Carl Gustafs bil krasjet onsdag morgen med en annen bil. Foto: Jonas Lemberg/Expressen.se

– Det var jo bare et sammenstøt. Slikt skjer jo hver dag i stockholmstrafikken, sier han.

Etter sammenstøtet byttet kongen til en annen bil og fortsatte ferden mot flyplassen. Han dro videre til Burträsk, sier Margareta Thorgren. Han fikk ingen skader, og fortsetter programmet for dagen som planlagt.

– En liten krasj

Stockholms redningssentral bekrefter trafikkulykken. 

– Det var bare en liten krasj. Vi har ikke vært der, men politiet var på stedet, sier Nina Bergström, operativ sjef, til Expressen.

Politiet fikk melding om ulykken klokka 8:45.

– Vi utreder saker og ting, men jeg kan ikke gi mer informasjon, sier Per Wetterlind i politiet.

Bilene, en Mercedes og en Lexus, har blitt fjernet fra kjørefeltene.

– Vi har et åpent felt slik at andre kan kjøre forbi, sier Wetterlind.