Elbiler som står i kolonne på fjellet kan risikere å bli stående i flere timer før det skjer noe - og risikerer da å gå tom for strøm. Nå vurderer Statens vegvesen hvordan de best skal håndtere elbilene på vinterfjellet.
Elbiler som står i kolonne på fjellet kan risikere å bli stående i flere timer før det skjer noe - og risikerer da å gå tom for strøm. Nå vurderer Statens vegvesen hvordan de best skal håndtere elbilene på vinterfjellet.

Snart kan elbilene få forkjørsrett over fjellet også ...

Kan sette hele kolonnen i fare.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
annonse

Den norske bilparken går akkurat nå gjennom store forandringer. Andelen av elbiler øker nærmest eksplosivt - og vi nærmer oss 50.000 raskere enn de aller fleste hadde våget å spå.

Men i et land som Norge, med en rekke fjelloverganger og stedvis langt mellom mulige ladestasjoner, innebærer dette også en del nye hensyn å ta når det kommer til avvikling av trafikken.

Akkurat nå jobbes det med en ny instruks for kolonnekjøring på vinterfjellet - og spørsmålet der er om elbilene skal vinkes forbi vanlige biler, ifølge sognavis.no.

Les også: Tesla Model S: Neida, den er ikke perfekt

Snart klar

Den nye instruksen blir klar en av de nærmeste dagene, og vil så bli sendt ut via Statens vegvesen til de mange operatørene på fjellet.

Seksjonsleder i Statens vegvesen Region Vest, forteller at instruksen ikke er helt ferdig enda.

Kulde, snø og motbakke er ikke akkurat ideelt for elbiler. Derfor vurderer Statens vegvesen å lage en egen instruks for hvordan elbilene skal håndteres i forbindelse med kolonnekjøring.
Kulde, snø og motbakke er ikke akkurat ideelt for elbiler. Derfor vurderer Statens vegvesen å lage en egen instruks for hvordan elbilene skal håndteres i forbindelse med kolonnekjøring.

- Men ledermøtet i direktoratet skal ha den på bordet om få dager, legger han til.

Sjåførens ansvar

På spørsmål fra Sogn Avis om det ligger i kortene at elbiler vil bli hjulpet fram i køen svarer Haaland at dette er et spørsmål de vil ta stilling til.

Han minner om at det er sjåførens fulle og hele ansvar at kjøretøyet kommer seg over fjellet, og at elbileiere må være klar over alvoret forbundet med å begi seg ut på vinterfjellet. 

- På den andre siden er det føreren av brøytebilen som har siste ordet, påpeker Haaland.

Les også: VW e-up!: Rett og slett et veldig smart bilkjøp

Mer nærliggende med elbilforbud?

En kolonne kan fort bli stående i halvannen time uten bevegelse - og en elbil som går tom for strøm på grunn av den manglende progresjonen, kan bli en fare for hele kolonnen.

Haaland synes det virker urimelig at en skal utstyre plassene for kollonnestart med ladefasiliteter.

Sogn Avis spør også om det er mer nærliggende å tenke seg et forbud mot elbiler på fjellet om vinteren. 

- Det blir vel litt drastisk. Da fins jo også elbiler med stor kapasitet, svarer Haaland på dette.

Den norske fjellheimen er ikke skapt for elbiler - i alle fall ikke på vinterstid.
Den norske fjellheimen er ikke skapt for elbiler - i alle fall ikke på vinterstid.

Les også: Derfor kan brukt elbil være en dårlig investering

 

Laster inn forumet...