Familiebilen som parkerer seg selv

Kommer i ny utgave - med mye morsomt utstyr.

Ford pøser på med svært mye utstyr på sin fornyete C-Max / Grand C-Max.
Ford pøser på med svært mye utstyr på sin fornyete C-Max / Grand C-Max.

Det er ikke mange år siden du måtte opp i direktørbil-klassen for å få det siste av fancy komfort- og luksusutstyr.

Slik er det imidlertid ikke lenger. Tøff konkurranse gjør at bilprodusentene nå tilbyr mye av dette også langt nedover i modellutvalget.

Et eksempel: Den ganske unnselige flerbruksbilen Ford C-Max som nå kommer i ny utgave - og som har mye å by på for de som elsker litt gadgets.

Vinkelrett parkering

C-Max og den litt større Grand C-Max har nemlig fått blant annet parkeringsassistent med automatisk lukeparkering.

Fords parkeringsassistent finner passe store parkeringsplasser og kan med et tastetrykk styre kjøretøyet på plass mens føreren håndterer gass og brems. Med to nye ultrasoniske sensorer bak på bilen, kan C-Max også utføre vinkelrett parkering. Systemet hjelper føreren med å rygge inn på parkeringsplasser mellom andre biler - som for eksempel i parkeringshus.

Denne kan kjøre inn i garasjen av seg selv

Advarer om kryssende trafikk

De ekstra sensorene aktiverer også to andre teknologier som hjelper føreren med å manøvrere ut av parkeringsplasser: Varsel om kryssende trafikk advarer førere som rygger ut av en parkeringsplass, om kjøretøy som snart kan komme til å passere bak dem.

Systemet har en radar med rekkevidde på opptil 40 meter og avgir tre varselsignaler hvis det oppdager et kjøretøy som nærmer seg fra en av sidene. Det forteller Ford i en pressememelding.

Glemmer hvor de parkerte - melder bilen stjålet

Klargjør bremsene

Utkjøringsassistanse hjelper førere når de kjører ut av en parallell parkeringsplass. Når føreren har valgt enten venstre eller høyre side, tar systemet seg av styringen, mens føreren håndterer gass og brems.

Ford har også forbedret Active City Stop, som benytter sensorer foran på kjøretøyet til å avdekke stillestående objekter på veien foran bilen, og som klargjør bremsene hvis kjøretøyet nærmer seg et objekt altfor raskt.

Denne både dusjer og føner seg selv

Motorvei-hjelp

Hvis føreren fortsatt ikke reagerer, reduserer systemet motorens turtall og bremser - for å redusere kollisjonseffekten. Nye C-MAX har det mest avanserte systemet, som nå fungerer ved hastigheter på opptil 50 km/t - en økning fra tidligere 30 km/t.

Ved bevegelige objekter fungerer Active Braking på tilsvarende måte som Active City Stop, men innenfor en kjørehastighet på mellom 8 km/t og 180 km/t. Den er også en hjelp for føreren ved høye hastigheter, for eksempel på motorveien, ved å avgi varsel og bremse etter behov.

Finner restaurant

Den nye C-Max-familien er utstyrt med Fords stemmeaktiverte kommunikasjonssystem SYNC 2, med 8-tommers høyoppløst berøringsskjerm i farger og avansert stemmestyring for betjening av lyd, navigering, klimaanlegg og tilkoblede mobiltelefonfunksjoner.

Navigasjonssystemet støttes av karttjenesteleverandøren HERE og har delt skjerm med detaljerte visninger i gatekryss, oppleste gatenavn, visning av motorveikryss i 3D, visning av landemerker og tilgang til Michelins guidebøker.

Her kan du bare fortelle systemet at du er sulten. Så søker det etter de nærmeste restaurantene, leter opp telefonnummer for bordbestilling - og leder deg så fram til målet.

LES OGSÅ: Det eneste den ikke gjør er å ta regningen

Nye motorer 

Noe litt mer jordnært? På motorsiden  kan C-Max og Grand C-Max skilte med forbedrede CO2-tall og har for første gang Fords Auto-Start-Stopp-teknologi som standard på EcoBoost-bensinmotorer og 2.0-liters TDCi-dieselmotorer.

Den mest forbedrede modellen forventes å gi 20 prosent lavere CO2-utslipp.

Motorutvalget utvides til også å omfatte Fords nye 1.5-liters EcoBoost-bensinmotor med 150 HK og 182 HK, og blir også å få med Fords nye 1.5-liters TDCi-dieselmotor, som leverer 95 HK eller 120 HK, samt en ny ECOnetic-utgave som femseteren C-Max får et forventet CO2-utslipp på 99 g/km.

Nei - dette er ikke bilen for deg som er sjenert

Justerer lysvinkelen

C-Max-familien vil fortsatt tilbys med 100 HK- og 125 HK-utgavene av 1.0-liters EcoBoost-bensinmotoren.
I løpet av de første sju månedene av 2014 var mer enn en fjerdedel av solgte C-Max-modeller i Europa utstyrt med 1-liters EcoBoost-motor, som i 2014 ble utpekt til årets internasjonale motor for tredje år på rad.

C-Max leveres med LED-kjørelys, Bi-Xenon HID-hovedlys og Fords adaptive frontlyssystem, som justerer vinkelen på hovedlysene til en av sju innstillinger, avhengig av trafikk- og veiforholdene.

Ved svinging i lavere hastigheter retter systemet for eksempel en lysstråle mot veikanten, slik at syklister og fotgjengere blir mer synlige. Systemet vil også være til hjelp for sjåfører som svinger i større hastigheter, ved å rette lyset lenger inn i svingen.

Ryddet opp

Designmessig følger C-Max og Grand C-Max opp endringene som nylig er presentert på Focus-modellen, blant annet med Fords nye familiefront.

Innvendig er det gjort en skikkelig ryddejobb. C-Max og Grand C-Max har fått endel kritikk for et rotete dashbord med veldig mange forskjellige knapper og brytere. Den kritikken har Ford lyttet til - og gjort betjeningen både enklere og mer intuitiv. 

Ikke heeelt imponert: Her kan du lese testen vår av Grand C-Max

Nå får storebror også 4x4 - les mer her: