For at en bil skal være godkjent som varebil - og ha lavere avgift enn en personbil - må varerommet tilfredsstille krav til blant annet lengde. Og da kan det fort bli slik at skilleveggen må plasseres så langt framme at det går ut over plassen for fører og passasjer.
For at en bil skal være godkjent som varebil - og ha lavere avgift enn en personbil - må varerommet tilfredsstille krav til blant annet lengde. Og da kan det fort bli slik at skilleveggen må plasseres så langt framme at det går ut over plassen for fører og passasjer.

Nei - du må ikke finne på å flytte denne selv

Skilleveggen står der den står - av en god grunn.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
annonse

Benny Christensen er Brooms bilekspert.

I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er ett av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei på Opel Zafira varebil: Er det en kurant sak å flytte litt på skilleveggen slik at det blir bedre plass foran? Har sett på en OPC varebil som er veldig mye bil for penga, men jeg syns den blir for trang bak rattet. Jeg er 1,85 meter selv.

Selgeren mener at sjansen for å bli tatt er liten, og at det kanskje også går an å flytte den litt uten at det gjør noe. Men hvis jeg skjønner rett kan det gi både bot og at man må betale avgift hvis veggen ikke står helt riktig?

 

Benny svarer:

Her skal du få et veldig enkelt og konkret svar: Nei - du må ikke finne på å flytte denne skilleveggen selv! 

Her er det nemlig strenge regler som avgjør akkurat hvor den skal stå. Det avgjørende er å få tilstrekkelig lengde i lasterommet for at bilen kan registreres som varebil. 

Opel Zafira var helt på håret stor nok til å kunne bli varebil. For å få det til, måtte skilleveggen settes så langt fremme at det helt klart går ut over plassen for sjåfør og passasjerer foran. Etter min helt subjektive mening burde den da ikke vært varebil i det hele tatt, men den ble nå en gang godkjent for det. Men noen god løsning er det ikke, heller ikke kjøre- og sikkerhetsmessig.

Dermed er også Opel Zafira typisk en bil der mange kan bli fristet til å "justere" litt - og flytte veggen bakover.

Noen blir tatt: Her kostet én centimeter 100.000 kroner

Pinlig nøyaktig

Men som du er inne på selv: Det kan bli en veldig kostbar løsning. Blir du stoppet og kontrollert, vil du nemlig få en regning tilsvarende hva det vil koste å omregistrere bilen fra varebil til personbil. Her er det mange som har gått på en skikkelig smell.

Hvis du er i tvil om veggen er riktig montert, må du uansett ikke begynne å gjøre noe med den selv. Da bør du kjøre innom en Trafikkstasjon og høre om de kan måle for deg og sjekke om veggen står der den skal. 

Du må være pinlig nøyaktig her, for det er du som bileier som er ansvarlig for at veggen står akkurat der den skal stå.

Når dette er sagt, ville jeg også sjekket hva det vil koste å omregistrere denne konkrete bilen, til personbil. Prisen for det faller for hvert år, og ti år etter at den ble registrert første gang i Norge koster det ikke lenger noe i avgift. Det kan nok være et godt alternativ - da trenger du ikke å bekymre deg for plassen foran i det hele tatt.

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene i Spør Benny-seksjonen

Topp 10 varebiler: Dette er de aller beste

Laster inn forumet...