mye luksus - for under 100.000 kroner

Joda, det går an.

Det er ikke så mange biler som lar baksetepassasjeren strekke såpass på bena, har kjøleskap i seteryggen - og likevel koster under 100.000 kroner.
Det er ikke så mange biler som lar baksetepassasjeren strekke såpass på bena, har kjøleskap i seteryggen - og likevel koster under 100.000 kroner.

 Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Hei Benny!

Jeg er på jakt etter bruktbil - og har maks 100.000 kroner å bruke. Egentlig var Skoda helt uaktuelt, mest på grunn av alt det rare jeg har hørt. Men så kjøpte onkelen min seg en Superb - og jeg trodde nesten ikke at det kunne være en Skoda. Rene luksusbilen jo!

Jeg ser at de billigste modellene koster under 100.000 kroner - og nå begynner jeg jammen å lure på om jeg skal kjøpe meg en ...

Hva tror du om det?

Hilsen overrasket 19-åring

Heisann!

Så kult at du vurderer noe såpass utradisjonelt som ungdomsbil. Og la det være sagt, du er ikke den første som har latt seg overraske over hvor mye luksus en Superb faktisk kan by på.

Jeg har alltid syntes at akkurat modellnavnet høres litt rart ut - som om de prøver litt for hardt å fortelle at dette er en "superb" bil. Men faktum er at at den er noe i nærheten av nettopp superb - ut ifra forutsetningene. Dessuten har jo akkurat dette modellnavnet historikk helt tilbake til 30-tallet ...

Les også: Når du skal ha størst mulig stasjonsvogn for pengene

Oppsiktsvekkende

Da første generasjon av dagens Supberb ble lansert, sperret mange opp øynene - for dette var virkelig en storvokst luksusbil - levert av Skoda. Her skulle det tsjekkiske merket satse i et segment de ikke hadde vært i nærheten av tidligere.

Modellen som kom i 2001 er basert på fjerde generasjon Passat - men er ti centimeter lenger. Resultatet er en bakseteplass som er nærmest unik - skal du matche denne i en annen bil må du opp i klassen for store limousiner.

130 hk et godt valg

Eksklusiviteten ble ytterligere forsterket av detaljer som egen paraplyholder i bakdørene, ryggen i passasjersetet foran som kan foldes sammen slik at baksetepassasjeren kan strekke bena - og kjøleskap i midtarmlenet. 

Forøvrig er det de samme motorene som ble brukt i VW-sitt sortiment - og det er diesel som er mest kurant og vanlig på disse bilene. 1,9 TDI-varianten på 130 hk passer bilen fint - og gjør at den ikke blir for dvask.

Men noen rakett er jo dette uansett ikke. Selv ikke med 2.8-liters V6-er under panseret er den det.

Nei, her er det komfort og plass som gjelder. Men på disse områdene stiller den til gjengjeld veldig sterkt.

Sjekk ut vår bruktbilguide på Skoda Superb her

Må tåle litt tyn

Det du må forøvrig se opp for er taxi-kjørte biler som er nedslitt, manglende historikk - og ikke minst rust. Du bør prøve å finne en som er gått under eller ikke mye over 150.000 kilometer. 

Skinninteriøret er et must på disse - og setene må også se bra ut. 

Det er mye å velge mellom, så ta deg god tid. Sjekk ut flere og undersøk priser flere steder før du bestemmer det. Det er fullt mulig å finne så nye biler som 2005/2006 til under 100.000 kroner.

Du må nok tåle litt tyn blant vennegjengen for å velge Skoda, men hvis du finner deg et pent eksemplar, skal du nok se at de blir imponert likevel. Selv om de kanskje ikke vil innrømme det ...

Uansett - lykke til med bilkjøp!

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene i Spør Benny-seksjonen

Les også: Denne Skodaen ser uskyldig ut - det er den IKKE ...