Men Volvo-SUVen var ikke død
Første XC90 skal leve videre - i Kina.

11. juli i år var det slutt for første generasjon Volvo XC90. Det siste eksemplaret rullet av samlebåndet på Torslanda i Gøteborg - og ble sendt rett til Volvo-museet.
Nå er denne fabrikken i full gang med å forberede produksjonsstart av andre generasjon XC90. Her skal man være i gang i uke 5 neste år. Men på en annen Volvo-fabrikk - på den andre siden av jorda- er det full aktivitet med gamle XC90.
XC Classic
Denne modellen skal nemlig få leve videre i Kina, og produseres ved eierselskapet Geelys fabrikk i Daquing.
Nå får den navnet XC Classic. Bilen skal debutere i Beijing om noen dager og salget skal starte i oktober.
Norsk vinterfavoritt - nå er den oppnåelig for mange
Lavpris-alternativ
På denne måten håper Volvo å holde liv i suksessmodellene ytterligere flere år. Alle utviklingskostnader er forlengst tatt. Og med kinesiske lønninger i tillegg, ligger det an til at XC Classic kan bli svært prisgunstig i forhold til konkurrentene.
Det er da også slik Volvo vil selge den i Kina, som et lavpris-alternativ i klassen for store og velvoksne SUV-er.
Dette var den første Volvoen fra Kina
Ny og gammel
I Europa har dieselmotor vært tingen på XC90, men slik er det ikke i Kina. Volvo skal i starten tilby bare ett motoralternativ: Det er en velkjent 2,5-liters bensinturbo, her med 220 hestekrefter.
Firehjulstrekk er standard, her dropper man en utgave med bare forhjulstrekk. Men de kinesiske kundene kan velge mellom automat eller manuell girkasse, begge for øvrig med fem trinn.
Neste år kommer også nye XC90 til Kina, dermed skal de to modellene selges side-om-side her.
Noen har kjørt den nye allerede: Les førsteinntrykket her
LES OGSÅ: Volvo-SUVen blir 150.000 kroner billigere