Ford Focus har fått en oppgradering, halvveis ut i livsløpet. Dette er ST-utgaven.
Ford Focus har fått en oppgradering, halvveis ut i livsløpet. Dette er ST-utgaven.

Ford presser prisen på bestselgeren sin

Ny modell snart klar - og den blir billigere.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
annonse

Ford er nede i en skikkelig bølgedal på det norske markedet. Så langt i år er salget ned med hele 23.5 prosent i forhold til samme periode i fjor.

Det skjer samtidig som totalmarkedet øker. Dermed taper Ford både salg og markedsandeler.  Etter årets åtte første måneder har de bare én eneste bilmodell inne blant Norges 20. mest solgte. Det er Focus som såvidt sniker seg inn på lista, med en 19. plass.

Her er bilen som knuser konkurrentene

Kommer i november

Det kan man naturligvis ikke være fornøyd med hos Ford. Slik sett kommer en omfattende oppgradring av nettopp Focus svært beleilig nå. 

Den har akkurat hatt lansering for europeisk presse. Bilen er på plass i Norge i november, og her er det ikke bare snakk om en forsiktig midtlivsoppdatering.

Nei, Ford har gått grundig til verks og gitt bilen en omfattende bli ny-kur. Likevel har man klart å presse prisene.

Denne nybilen har blitt 100.000 kroner billigere

Ny toppmodell

Focus skal nå starte på 235.000 kroner, det er 6000 kroner ned i forhold til dagens modell.

Den nye Focus-serien består av fire-utstyrsnivåer, Trend, Sport, Titanium og Titanium X.

Sistnevnte er ny toppmodell og starter på 275.000 kroner.  Her er det standardutstyr som 17-tommers aluminiumsfelger, adaptive Bi-Xenonlys, LED- lys foran og bak og delskinn med 6-veis elektrisk justering av førersetet.

Vinkelrett parkering

Focus har siden 2011 hatt automatisk lukeparkering, Active City Stop, som bidrar til å forhindre ulykker i lav hastighet, trafikkskiltgjenkjenner og blindsonevarsler som ekstrautstyr.

Mye av dette utstyret er nå forbedret, for eksempel blir Focus den første Ford-modellen som tilbyr  automatisk vinkelrett parkering, systemet hjelper føreren til å rygge inn i en parkeringslomme i tillegg til allerede den introduserte automatiske lukeparkeringen.

Det opplyser Ford i en pressemelding.

Se - bilen kjører inn i garasjen av seg selv

Dagens Focus har fått kritikk for et rotete dashbord-design. Nå rydder Ford opp - og gir samtidig interiøret et mer påkostet preg.
Dagens Focus har fått kritikk for et rotete dashbord-design. Nå rydder Ford opp - og gir samtidig interiøret et mer påkostet preg.

Kjøre ut av parkeringsplassen

Andre førerassistentfunksjoner inkluderer utkjøringsvarsling og utkjøringsassistanse. Når du rygger ut av en parkeringsplass og har begrenset oversikt over trafikksituasjonen, kan systemet oppdage biler som nærmer seg og varsle med et lydsignal.

Teknologien tenner også et lys på sidespeilet (venstre eller høyre, avhengig av hvor trafikken kommer fra). Bilen kan også kjøre ut av parkeringsplassen for deg.

Programmere nøkkelen

Nye Focus er også tilgjengelig med Fords andregenerasjons SYNC-system – SYNC 2. Dette har en høyoppløst 8" fargeberøringsskjerm og stemmekontrollert tilgang til lyd, navigasjon, klimaovervåking og mobiltelefoner.

SYNC 2 kan også leveres med et nytt navigasjonssystem som tilbyr en «split-screen display», for første gang på en Ford-modell i Europa.

Fords MyKey-teknologi for uerfarne sjåfører, vil også tilbys på  Focus. MyKey-teknologien  lar eiere programmere nøkkelen - vanligvis for yngre sjåfører til å begrense toppfarten, du kan redusere det maksimale volumet på lydanlegget og/eller deaktivere den helt hvis sjåføren og passasjerene ikke bruker sikkerhetsbelter.

Slik blir bilen tenårings-sikker

Focus kommer nå med en midtlivs-oppdatering, den nye modellen er i Norge i november.
Focus kommer nå med en midtlivs-oppdatering, den nye modellen er i Norge i november.

LES OGSÅ: Finner restaurant, hjelper med bordbestilling - og guider deg til døren

 

Laster inn forumet...