Expert og Lefdal solgte brukte varer som nye

Sjekk hvordan vi avslørte dem med klistremerker og UV-lys.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Av Camilla Brække

Elektrogigantene kriger om kundene og alle ønsker å være billigst. I kampen om kundene tilbyr elektronikkjedene i tillegg åpent kjøp: Altså at du kan bruke varen i 30 dager, returnere den og få pengene tilbake.

Men i kveldens «TV 2 hjelper deg» avslører vi at elektronikkgigantene Expert og Lefdal solgte oss brukte varer som splitter nye til full pris – uten å opplyse om at de var brukt.

– Dette er flaut, sier driftssjef i Expert, Jon Lyngra.

– Skal bli solgt som b-vare

– Når vi får inn et produkt til retur som en kunde har brukt, så blir det undersøkt. Hvis alt fungerer så skal produktet bli solgt, merket som b-vare og få et prisavslag, sier Lyngra.

Men TV 2 hjelper deg ville finne ut om dette stemmer, og undersøke hva som egentlig skjer med de returnerte varene.

Derfor kjøpte vi inn totalt åtte blendere – fra Expert, Lefdal, Elkjøp og Siba, som alle tilbyr full returrett i 30 dager.

– Vår visjon er å være verdens beste på kundeserivce, derfor tilbyr vi dette, sier Lyngra.

UV-LYS: «TV 2 hjelper deg» brukte UV-lys for å finne spor etter bruk på såkalte nye varer. Foto: Chris-Erik Kristoffersen/TV 2 hjelper deg.
UV-LYS: «TV 2 hjelper deg» brukte UV-lys for å finne spor etter bruk på såkalte nye varer. Foto: Chris-Erik Kristoffersen/TV 2 hjelper deg.

– Vi synes at kundene skal føle trygghet når de kjøper varer, sier administrerende direktør i Lefdal, Trond Samuelsen.

Klistremerker og UV-lys

Etter å ha kjøpt inn alle blenderne brukte vi de skikkelig. Vi lagde smoothies og satt de på alle blenderes store styrkeprøve: Nemlig isknusing.

– Blendere er jo til for å brukes! Og isknusing er den store styrkeprøven. Klarer de det, klarer de alt, sier multitalent og restauranteier Jan Vardøen, som hjalp oss med å bruke blenderne.

Etter å ha blitt godt brukt, skylte vi blenderne raskt. Deretter lagde vi bittesmå klistremerker av «TV 2 hjelper deg»-programleder Solveig Barstad. Disse klistret vi i bunnen av alle blenderne.

I tillegg festet vi et bittelite hvitt klistremerke utenpå blendereskene, slik at vi skulle kjenne de igjen i butikken. Vi smurte også UV-krem utenpå alle eskene, som man kun kan se med et UV-lys.

Deretter pakket vi blenderne pent sammen igjen, og til slutt leverte vi tilbake blenderne der vi hadde kjøpt dem, samtidig som vi opplyste om at blenderne var brukt.

RUTINESVIKT: Lefdal-direktør hevder det skyldes rutinesvikt at elektronikkjeden solgte brukte varer som nye. Foto: Chris-Erik Kristoffersen/TV 2 hjelper deg.
RUTINESVIKT: Lefdal-direktør hevder det skyldes rutinesvikt at elektronikkjeden solgte brukte varer som nye. Foto: Chris-Erik Kristoffersen/TV 2 hjelper deg.

Solgte brukte blendere til full pris

Dagen etter dro vi tilbake til varehusene og lette etter blenderne vi selv hadde levert inn. På en av Elkjøp-butikkene var blenderen til salgs igjen, men her var den merket som b-vare og prisen var satt ned.

På en av Expert-butikkene og på en av Lefdal-butikkene var blenderne satt ut i hyllene igjen til full pris – uten at det var opplyst om at de var brukt.

– Her er det noen som ikke har gjort jobben sin. Her er det svikt i rutinen, for dette skal ikke skje, sier administrerende direktør i Lefdal, Trond Samuelsen.

– Er dette noe dere pleier å gjøre?

– Nei.

– Men hvordan kan kundene deres være sikre på det?

– Med dette eksempelet så viser jo det at man ikke kan stole 100 prosent på rutinene, så her må vi gå igjennom rutinene, sier Samuelsen.

– I dette tilfellet har vedkommende som tok i mot blenderen da dere leverte den inn, ikke notert ned at produktet var brukt. Når du ser innpakningen kan jeg forstå at det er menneskelig å gjøre feil, for den ser jo ny ut. Men her har det skjedd en glipp, sier Samuelsen.

– Kan hende butikken har gjort det for å tjene penger

Ifølge Expert ville blenderen vi leverte inn hos dem sannsynligvis fått et prisavslag på rundt 100-150 kroner, dersom den hadde blitt solgt som b-vare.

FLAU: Experts driftssjef Jon Lyngra er flau over at brukte varer ble solgt som nye. Foto: Ørnulf Riisnæs/TV 2 hjelper deg.
FLAU: Experts driftssjef Jon Lyngra er flau over at brukte varer ble solgt som nye. Foto: Ørnulf Riisnæs/TV 2 hjelper deg.

– Det kan godt hende at butikken i dette tilfelle har gjort det for å tjene penger på det. Men i det lange løp er det ikke sånn man klarer å overleve i denne bransjen her. Vi ønsker jo å fremstå som hederlige og redelige, sier driftssjef i Expert, Jon Lyngra.

Han synes det er flaut at Expert blir tatt for å selge en brukt vare til full pris.

– Men det hadde vært enda mer flaut om man så at blenderen var tydelig brukt, sier Lyngra.

– Men betyr det at dere tar sjansen på å sette ut brukte varer som nye igjen så lenge varen og emballasjen ser bra ut?

– Nei, det er ikke greit og det skal ikke skje. Dette er veldig beklagelig og slikt skal ikke skje. Vi må gå igjennom rutinene våre, avslutter Lyngra.

I etterkant av intervjuet sier Lyngra at Expert har strammet inn rutinene på returnerte varer.

Har du eller noen du kjenner kjøpt en blender i Oslo-området de siste månedene? Da vil vi gjerne ha dere som våre detektiver! Se i bunnen av blenderen og se om du ser klistremerke med Solveig Barstad. Kanskje har DU fått en av de andre blenderne vi returnerte.