SPORTY: Væranker i StormGeo Ane Nyerød ble utfordret, og gikk for denne statusoppdateringen på Facebook. Foto: TV 2/Montasje
SPORTY: Væranker i StormGeo Ane Nyerød ble utfordret, og gikk for denne statusoppdateringen på Facebook. Foto: TV 2/Montasje

– Jeg har bestemt meg for å slutte å bruke undertøy 

Har du sett noen underlige oppdateringer på Facebook i det siste? 

Den siste tiden har det dukket opp statusoppdateringer på Facebook som har vært både overraskende, og i overkant private.

For eksempel: «Ingen toalettpapir??? Da var man sokkeløs resten av dagen» eller «Faen diaré...»

Det har ikke rablet for dine venner. Men de har latt seg lure, og er sporty nok til å være med på stuntet. Det handler om å få fokus på brystkreft-saken. 

– Det satt skikkelig langt inne

I helgen oppdaterte blant andre væranker i StormGeo, Ane Nyrerød, følgende: 

«Jeg har bestemt meg for å slutte å bruke undertøy.»

– Det satt skikkelig langt inne. Hadde det ikke vært for kreftsaken så hadde jeg aldri gjort det, sier Nyrerød. 

I forkant av sin egen spesielle oppdatering hadde værankeret trykket liker på en barndomsvenns oppdatering. En mer uskyldig oppdatering om at han var forelsket i noen, men at han ikke visste hva han skulle gjøre.

– Jeg burde jo ha skjønt at det var tull, men det gjorde jeg altså ikke, forteller Nyrerød. 

Like etter hun trykket like dukket følgende opp i hennes innboks: 

Du skulle ikke ha likt eller kommentert statusen. Nå må du velge en av statusene nedenfor og legge den ut som din egen status. Denne Facebook-statusen er for å sette fokus på brystkreft. Kom igjen. Ikke være en pyse. Legg ut en av disse statusene:

1.) Faen diaré...

2.) Slapp fartsbot ved å vise puppene mine til politimannen!

3.) Hvordan blir en kvitt fotsopp? Noen som vet??

4.) Ingen toalettpapir???Da var man sokkeløs resten av dagen

5.) Jeg tror jeg er forelsket i noen... Hva skal jeg gjøre??

6.) Jeg har bestemt meg for å slutte å bruke undertøy.

For Ane var det et par som var absolutt helt uaktuelle, deriblant diareen og fotsoppen. Til slutt sto valget mellom puppen og politimannen, og den truseløse, som hun endte på. 

– Jeg sendte melding til mannen min da jeg la ut oppdateringen, så han skulle skjønne hva det gikk i, sier Ane som var på hyttetur med svigerinnen og barna da hun fortalte sine venner at undertøy var hun ferdig med.

Reaksjonene lot ikke vente på seg, og mange trodde Ane var utsatt for en spøk. 

– Jeg fikk sms fra en venninne som lurte på noen hadde hacket Facebook-kontoen min, forteller Nyrerød lattermildt. 

Kommer ikke fra Kreftforeningen

Kreftforeningen forteller at aksjonen ikke stammer fra dem. 

– Slike aksjoner dukker opp fra tid til annen, uten at vi er innblandet. Generelt sett setter vi pris på oppmerksomheten, forteller pressesjef i Kreftforeningen, Erik Vigander til TV 2. 

Han er kjent med de ulike oppdateringene, og synes de er humoristiske. Men hvem som står bak aksjonen vet han ikke.

– I sosiale medier kan det dukke opp ting fra den andre siden av kloden i løpet av noen timer. Det sprer seg utenfor alles kontroll, sier Vigander.

Hopp i havet-aksjonen i vår, hvor folk hoppet i sjøen og utfordret andre, førte til at Kreftforeningen fikk inn 3,5 millioner kroner. Det var også en aksjon som de ikke hadde noe med å gjøre. 

– Det startet med at de som ikke ville bade gjerne ga en flaske vin til utfordreren. Men så var det en som heller ville gi noe til Kreftforeingen, og dermed var ballen i gang, forteller Vigander. 

Han setter pris på at Kreftforeningen da var så langt framme i folks bevissthet, at det ble de som dro nytte av badeaksjonen. At folk nå poster rare oppdateringer på Facebook mener han bidrar til å positiv oppmerksomhet rundt foreningens arbeid.