Den er en kopi - men mer sjelden enn originalen

Nå kan du sikre deg den unike bilen - i Norge.

Denne raringen har klare trekk fra 1930-tallets Cord, men er samtidig åpenbart ganske annerledes. Men sjeldenheten har faktisk noen linker tilbake til originalen - og nå kan den bli din! Faksimile: Finn.no
Denne raringen har klare trekk fra 1930-tallets Cord, men er samtidig åpenbart ganske annerledes. Men sjeldenheten har faktisk noen linker tilbake til originalen - og nå kan den bli din! Faksimile: Finn.no

Replika-biler pleier å være litt småtriste greier. Iøyenfallende, samtidig som det er pinlig åpenbart at de prøver å være noe de ikke er - hverken visuelt eller når det gjelder selve kjørefølelsen.

Dog finnes det unntak. For noen har så mye personlighet i seg selv, at de likevel hever seg over «bare» det å etterligne noe annet. Terskelen for å oppfatte noe slik er nok svært individuell, men i vår bok er i hvertfall en rekke AC Cobra-bygg, Auburn Boattails og Porsche 356 Speedstere «innafor».

Etterligning av virkelig klassiker

Bilen på disse bildene er også en kandidat, til tross for at vi visste lite eller ingen ting om den for kort tid siden. Men dette viser seg å være spennende greier - til tross for at ingen vil være i nærheten av å ta den for å være en "ekte" Cord.

Luksusbilprodusenten Cord har vi omtalt tidligere her på Broom. Som en del av Auburn-konsernets trekløver sammen med nettopp Auburn og Duesenberg lå de langt fremme teknisk, og også høyt oppe i pris.

Les også: Denne Duesenbergen ble bulket av selveste Elvis Presley

De lanserte den første forhjulsdrevne amerikanske bilen i 1929, og da 810-modellen kom til modellåret 1936 hadde man tre virkelig oppsiktsvekkende salgsargumenter: Forhjulsdrift, en av bransjens beste motorer fra Lycoming, og et oppsiktsvekkende design signert Gordon Buehrig.

Spesielt det siste, selvsagt. For det gjorde bilen til en klassiker nærmest over natten.

1930-tallet var som kjent ikke noen dans på roser, og et bilkonsern bygget opp rundt utelukkende luksusmerker hadde selvsagt lite «å gå på». Og da ikke alt gikk like velsmurt, ble det kroken på døra for Cord etter modellåret 1937 - til tross for oppmerksomheten som de to siste årenes biler hadde oppnådd. Designet var «hot» nok til at det ble kjøpt opp, og produsert videre - med noen justeringer - av minst like kriserammede Hupmobile og Graham-Paige frem til krigen.

Stadige forsøk på ny produksjon

Men også etterpå har det vært gjort forsøk på å gjenoppta produksjon av biler med de klassiske linjene. Gjentatte ganger, og nesten uavbrutt gjennom de siste 50 årene, faktisk. Og satsingen har omfattet alt fra spede forsøk med kit cars til mer serieproduserte biler med egen identitet.

Les også: Denne Corden sto i garasjen i over 60 år før den ble solgt

Nylig oppdaget vi bilen på bildene annonsert til salgs i Norge, og omtalen i annonsen avslører at vi her snakker om en bil fra sistnevnte serieproduksjon. Spennende, ikke minst siden bilen faktisk har kommet til Norge. Men veldig enkelt å finne informasjon om den på nettet var det ikke.

Helt til vi kom på at vi en gang har hørt at det mest omfattende satsingen på «nyproduksjon» av Cord faktisk skjedde med økonomiske midler og ganske sterkt personlig engasjement fra Bill Lear - den allsidige amerikanske industrimagnaten som sto bak både privatfly-produsenten Learjet og faktisk også utviklet 8-spors musikkassetten på 1960-tallet.

SAMCO-Cord - i Norge!

Googlingen av Lear og Cord, bragte oss raskt inn på SAMCO - Sports Automobile Manufacturing Company. Og det viser seg at det er nettopp de som sto bak produksjonen av bilen på bildene - og rundt regnet 399 slike til. Altså er det en bil med «stamtavle» som nå annonseres til salgs på Odnes, mellom Fluberg og Dokka, for 169.000 kroner.

Se annonsen her:

Det Bill Lear rundt 1967 overtok sammen med sin business-kamerat Howard Williams, var et konkursbo etter forrige forsøk på Cord-gjenoppliving noen få år tidligere. Da hadde man forsøkt å bygge Cord 8/10 med forhjulsdrift og luftkjølt boxermotor fra Chevrolet Corvair, et forsøk som strandet etter kun 97 produserte biler. Men mer interessant var selve karosseriet:

Modellbetegnelsen «8/10» var ikke bare et ordspill på originalens «810», det beskrev også det faktum at man hadde forminsket det originale 1936-karosseriet ned til 8/10. Eller 4/5, som var det samme den gang vi gikk på skolen. Men da ville ordspillet blitt ødelagt…

Gordon Buehrig designet denne også

Ganske oppsiktsvekkende er det også at det opprinnelige designets opphavsmann, designlegenden Gordon M. Buehrig, skal ha blitt involvert i arbeidet med å revidere designet i litt forminsket størrelse da dette prosjektet startet på begynnelsen av 1960-tallet. Datidens opphavsmenn skal også ha fått kjøpt opp rettighetene til Cord-navnet.

Les også: NSU RO80 - uhyre sjelden, og nesten helt som ny...

Dermed hadde Lear og Williams kontroll på både det opprinnelige merkenavnet og et design revidert av den opprinnelige designeren da de satte i gang produksjonen av denne bilen i 1968. Alt lå til rette for suksess - og om ikke annet kom altså dette prosjektet i det minste mye lenger enn noen av forgjengerne hadde gjort før det ble kroken på døra igjen i 1970.

Denne bilen, som etter selgerens opplysninger skal være en av faktisk to stykker i Norge, er som 1970-modell blant de siste. SAMCO bygget to versjoner av bilen, «Warrior» med 108 tommers akselavstand, og «Royale», som er modellen vi her ser bilder av, med fem tommer ekstra mellom hjulene. Begge ble levert standard med Fords 302 kubikktommers, eller fem liters V8, mens de også kunne fås med Chryslers Magnum 440 big block.

Kraftfull - men ikke forhjulsdrevet

Noen offisielle breakdown-tall for produksjonen finner vi ikke, men ifølge selgeren skal det være snakk om rundt 100 med den store motoren. Det høres trolig ut - og det høres også ut som en motor som kan gi den lille retro-bilen ganske spenstige kjøreegenskaper.

Spenstige, men ikke i nærheten av å minne om den opprinnelige Corden fra 1930-tallet. For her snakker vi om tradisjonelt bakhjulstrekk.

Utvendig vil heller ingen - som nevnt - tro at du kjører en gammel og klassisk Cord. Og om det er den opprinnelige designeren som står bak revisjonen aldri så mye, må det være lov å si at originalens skjulte lykter og flyt i karosseriet var mer harmonisk en på denne.

Les også: Christians Corvette-replika har himmelen som tak - uansett vær

På den annen side er denne også blitt veteranbil, og interessen rundt de ca. 400 produserte bilene skal være gryende i USA.

Det leser vi ut av nettsidene til SAMCO, som fremdeles ser ut til å være oppe og gå som selskap - om enn selve nettsidene ser ut til å ha vært designet på 1990-tallet:

Historien fortsetter?

Etter at SAMCO mistet fabrikklokalene sine i 1970 ble produksjonen lagt på is. Senere gikk alt produksjonsutstyret tapt i en brann, men på begynnelsen av 1980-tallet kom en ny investor inn i bildet som hjalp sin gamle venn Howard Williams med å få fart på sakene igjen.

Hvor mye «fart» det har blitt vites ikke, men utviklingen av nye og forbedrede prototyper skal i hvertfall ha fortsatt til inn på 2000-tallet. Og om ikke annet, forsøker dagens SAMCO å bidra til å få oversikt over, og samle eierne av, de gamle bilene fra 1960-tallet på Facebook.

Bare det høres jo spennende nok ut til at prisen på denne særpregede sportsbilen kan være mulig å forsvare også på et norsk familiebudsjett…

Les også: Lamborghini-replika ble fjorårets mest sette annonse på Finn.no