KLAR: Angel Di Maria og Falcao er begge klar for Manchester United. Foto: Manchester United.
KLAR: Angel Di Maria og Falcao er begge klar for Manchester United. Foto: Manchester United.

– Di Maria og Falcao bare starten på Uniteds «Galacticos»-jakt

Manchester United er klar til åpne lommeboken på vidt gap i årene fremover.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Se alt av engelsk fotball
direkte — Klikk her

Den engelske storklubben Manchester United har denne sommeren markert seg som den klubben som har brukt mest penger på nye spillere.

Etter kjøpene av Angel Di Maria, Ander Herrera, Luke Shaw, Marcos Rojo, Daley Blind og låneavtalen med Falcao har Manchester United totalt punget ut med 1,6 milliarder kroner.

Tar en med i beregningen kjøpene av Juan Mata, Maroune Fellaini og Wilfried Zaha i fjor har Manchester United brukt over 2,3 milliarder kroner på nye signeringer i løpet av halvannet år.

– Kun starten på «Galacticos»-jakten
Men skal en tro den engelske avisen The Daily Mail er kjøpefesten bare såvidt startet på Old Trafford.

Kilder nær knyttet til klubben forteller at planen er å hente flere nye spillere i verdensklasse i årene fremover.

Det kan klubben gjøre takket være svært lukrative avtaler med sponsorene. Ifølge The Daily Mail vil Manchester United ved av denne måneden presentere kommersielle inntekter på 2,4 milliarder kroner bare for det siste året.

Bilgiganten Chervolet betaler alene 470 millioner kroner i året for å være draktsponsor. Neste år en avtale med Adidas tre i kraft som sikrer Manchester United utrolige 7,5 milliarder sponsorkroner rett i kassen over de neste ti årene.

Som et resultat av de vanvittige inntektene fra sine kommersielle samarbeidspartnere kan Manchester United derfor fortsette å grave dypt i lommeboken for å sikre seg de største stjernene, og betale spillerne noen helt vanvittige lønninger. Wayne Rooney tjener for eksempel tre millioner kroner i uken på Old Trafford, og Falcao mottar rundt 3,4 millioner kroner i uken.

Frykter ikke FFP
Ifølge The Daily Mail, som hevder å ha snakket med kilder i toppledelsen på Old Trafford, frykter ikke Manchester United å bryte UEFAs såkalte «Fair Play-regler».

Samtidig som Manchester United vil fortsette jakten på verdensstjerner, vil rødtrøyene fra Old Trafford fremdeles satse hardt på egenproduserte spillere.

Louis van Gaal er innstilt på å bygge et lag bestående av egenutviklede spillere og dyrekjøpte stjerner. Klubben har allerede flyttet fire egenproduserte spillere (James Wilson, Tyler Blackett, Jesse Lingard og Reece James) fra ungdomslaget til førstelaget denne sesongen, og har sendt en spiller som Michael Keane på lån til Burnley frem til januar for å skaffe seg førstelagserfaring.

– Viser klubben vil tilbake i toppen
TV 2 Sportens Premier League-kommentator Øyvind Alsaker mener kjøpefesten på Old Trafford er et endelig brudd med Sir Alex Ferguson-æraen.

– De har hentet inn verdensklasse-spillere i Falcao og Di Maria. Det viser at klubben vil tilbake i toppen og stoppe fallet etter forrige sesong. Men for meg virker alle kjøpene de har gjort nesten som en desperasjon og et endelig brudd og oppgjør med Sir Alex Ferguson-æraen, sier Alsaker til TV 2 Sporten.

Han beskriver det som skjer i Manchester United på overgangsmarkdet som en slags «revolusjon».

– Snart er alle spillerne som Ferguson sa kunne vinne ligaen i årevis fremover borte. Det har vært en revolusjon på Old Trafford, men jeg mener fremdeles de ikke kan vinne Premier League denne sesongen. Jeg mener de mangler en midtbanespiller og en midtstopper med en skikkelig tilstedeværelse, sier han.

– Hvordan forklarer du den enorme pengebruken til Manchester United?

– Det er som jeg var inne på, klubben har vært desperate etter å stoppe fallet fra forrige sesong. Det var historisk dårlig på så mange områder. Denne sesongen kan de ikke friste fansen med Mesterligaen, men de kan friste med noen av verdens beste spillere, poengterer han.

– Fansen glemmer fort
Flere Manchester United-supportere mener den utrolige pengebruken har ført til at den tradisjonsrike Premier League-giganten har mistet noe av sin sjel og sjarm. Det har Alsaker forståelse for.

– Men min erfaring er at supportere og fans glemmer raskt dersom laget fungerer og poengene kommer inn. Det store flertallet av supporterne vil stille seg bak laget så lenge poengene kommer inn. Og jeg tror nok United-fansen vil synes det er pirrende å se Falcao løpe ut på Old Trafford med nummer ni på ryggen, minner han om.

Manchester Uniteds største sponsor –og kommersielle avtaler*:

Chevrolet: Hovedsponsor – 470 millioner per år
Nike: Hovedsponsor – 254 mill. kr per år.
Aon: Hovedsponsor – 170 mill. kroner per år
DHL: Logistikk-partner - 100 mill. kr per år
bwin: Betting-partner – 24 mill. kr per år
Casillero del Diablo: Offisiell vinpartner – 20 mill. per år
Singha Beer: Offisiell øl – 20 mill. kr per år

* I tillegg har klubben mellom 20 og 30 mindre sponsporavtaler som bringer inn mellom ti og 20 millioner kroner per år.

Kilder: Manutd.com, The Daily Mail, TV2.no