Ny elbil skuffer i krasjtest

Bare én bil får toppscore i ny test.

Her smeller Nissan e-NV200 inn i krasjhindringen hos Euro NCAP - og det går ikke særlig bra. Foto: Euro NCAP.
Her smeller Nissan e-NV200 inn i krasjhindringen hos Euro NCAP - og det går ikke særlig bra. Foto: Euro NCAP.

Det europeiske krasjtest-instituttet Euro NCAP har blitt nærmest fasiten på kollisjonstester.

Nå har de akkurat kjørt fem nye biler gjennom sitt omfattende testprogram. Og der de aller fleste nye biler nå oppnår toppscore og fem stjerner, er det denne gangen bare én som klarer dette.

To av bilene ender på fire stjerner - mens to bare får tre.

De fire bilene er Mercedes GLA, Renault Twingo, Toyota Aygo, Citroën Berlingo og Nissen e-NV200 Evalia.

I andre enden: Disse imponerer i krasjtest

Sjelden elbil

Sistnevnte er en bil som er svært interessant for norske forhold. Dette er nemlig noe så sjeldent som en elbil med digert bagasjerom. e-NV200 Evalia er den elektriske utgaven av Evalia som allerede er på plass i Norge som sjuseter. Som elbil nøyer den seg med fem seter, bagasjeplassen blir da desto stor.

Imponerende er imidlertid ikke resultatet når bilen har gått gjennom det tøffe testprogrammet hos Euro NCAP.  Det ender med bare tre stjerner for e-NV200 Evalia, det er et resultat Nissan ikke kan være fornøyd med.

Vi har testet Evalia: Mye fornuft til lite penger

Svært dårlig 

Bilen gjør det særlig svakt på sikkerhetssystemer, der den får en score på 39 prosent. Dette er mildt sagt dårlig i denne sammenhengen. 

Beskyttelsen av voksne er heller ikke god, her må den nøye seg med 75 prosent. Da går det bedre i kategorien beskyttelse av barn, her ender Nissanen på 80 prosent. Euro NCAP måler også beskyttelse av fotgjengere ved påkjørsel, her ender det på 60 prosent.

Prisgunstig alternativ

Slått sammen gir det altså tre av fem mulige stjerner.

Her må vi legge til at Euro NCAP stadig har strammet inn på kravene til maks score. Det betyr at en bil som fikk fem stjerner for to år siden, slett ikke ville vært garantert det samme i dag.

Samtidig er bilbransjen veldig tett på Euro NCAP og måten de tester bilene på. I praksis konstruerer de fleste derfor bilene slik at de er garantert maks poengsum.

Se - her krasjer 14-åringen pappas bil

Opptatt av sikkerhet

Nissan Evalia er en prisgunstig familiebil. Den appellerer typisk til småbarnsfamilier med behov for plass - men der bankkontoen setter klare begrensninger for hvor mye penger man kan legge i en bil.

Men samtidig er nok småbarnsfamiliene ofte blant de som er aller mest opptatt av god kollisjonssikkerhet. Her er Evalia-utgaven altså med all tydelighet ikke av de beste bilene på markedet.

Svakt av Citroën

Det er nok neppe jubel hos Citroën heller i dag, ettersom deres Berlingo ender på samme score som Nissanen, tre stjerner.

Også Citroën gjør det dårlig på sikkerhetssystemer, nærmere bestemt 48 prosent. Berlingo får også en veldig svak score på beskyttelse av voksne, 56 prosent.

Fotgjengerbeskyttelsen er litt bedre, på 63 prosent, mens den ender på 74 prosent på beskyttelse av barn.

Dette kaller vi en kostbar krasj ...

Gjør som den skal

De to småbilene Renault Twingo og Toyota Aygo er litt mer middelhavsfarere i denne testen, de ender begge på fire stjerner.  Her vekker det oppsikt at ikke Renault klarer toppscore, de har i mange år vært veldig langt framme på sikkerhet.

Testens vinner er Mercedes GLA. Den gjør akkurat som den skal - hanker inn fem stjerner og full score. Crossoveren imponerer særlig på beskyttelse av voksne, her ender den på 96 prosent.

Virkelig ille: Denne fikk null stjerner i krasjtest