Norges mest populære arbeidsplass på fire hjul

Denne kjører fra alle konkurrentene.

Slik ser det ut inne i Cross-utgaven av VW Caddy. Varebilene har fått stadig sterkere personbil-preg de senere årene.
Slik ser det ut inne i Cross-utgaven av VW Caddy. Varebilene har fått stadig sterkere personbil-preg de senere årene.

De er på veien fra morgen til kveld, gjerne lastet opp med verktøy og utstyr - med en kar i arbeidsklær bak rattet, kjørende fra oppdrag til oppdrag.

Vi snakker om varebilene. Uten dem kan vi trygt si at Norge ville stoppet opp. Dette er både arbeidsverktøy og arbeidsplass for veldig mange nordmenn.

Forsvant - og ble frakjørt

For noen år siden var det to biler som år etter år knivet om å være Norges mest solgte varebil: Toyota Hicae og Volkswagen Transporter. 

Men så forsvant Hiace fordi den ikke tålte tøffe utslippskrav, og Transporter ble forbikjørt av en svært ambisiøs lillebror.

Den lillebroren har da også blitt  suverent mest solgte varebil her til lands.

Dette er den sikreste varebilen

Sterk markedsandel

Etter årets åtte første måneder, troner  VW Caddy alene på varebiltoppen. 2036 nye eksemplarer har rullet ut på norske veier så langt i år. Det gir denne modellen en markedsandel på hele 15,2 prosent.

Caddy var også klart mest solgte varebil i august, med nesten 100 biler mer enn nærmeste konkurrent. Det var forresten nevnte Transporter, som fortsatt holder koken selv om den må se seg "forvist" til andreplass med et salg på 2496 eksemplarer.

Elektriker-bilen skattlegges like mye som fin stasjonsvogn

Skreddersøm

Caddy-suksessen skyldes nok langt på vei at knapt noen kan tilby maken til det modellutvalget VW stiller med her. Du får Caddy i flere lengder og karosseriutgaver, med flere motoralternativer, med to- eller firehjulstrekk og med mye fint utstyr.

Det handler om skreddersøm, og etter hvert som stadig flere brukere har spesielle behov, blir akkurat det spesielt attraktivt.

Ford med økning

Etter Caddy og Transporter er det en solid luke ned til bilen på tredjeplass. Der finner vi Peugeot Partner som har solgt 1327 eksemplarer så langt i år.

Den kompakte Peugeoten står på stedet hvil, og har solgt nøyaktig like mange eksemplarer som på samme tid i fjor. Nå pustes den kraftig i nakken av en nykommer med suksess. Bakfra kommer nemlig Ford Transit Connect, også det en kompakt varebil.

Her øker salget med 92 prosent så langt i år. Ford har solgt 1152 eksemplarer av denne bilen.

Dette blir Norges billigste varebil

Tregere for Berlingo

Plassen bak holdes av en legendarisk "pizza-racer" (disse bilene er også populære blant de som leverer varer) - nemlig Citroën Berlingo. 

Riktignok bremser det ganske kraftig opp for Berlingo nå, den er ned 35,3 prosent så langt i år. Men det holder altså til en femteplass.

Avslutter sterkt

Så tar vi med at mer påkostede Mercedes Vito holder koken bra, selv om ny modell er på gang og allerede har blitt vist.

Vito er på sjetteplass blant varebilene i Norge, med 830 registrerte eksemplarer.

Med det holder den mer folkelige Ford Transit Custom såvidt bak seg. Men også denne Forden er på vei opp. Den øker salget med 26,8 prosent, og kan nok komme til å kjøre forbi Vito før Mercedesen kommer i ny utgave.

Populære pickuper

Varebilstatistikken inneholder forresten også en annen populær biltype, nemlig pickupene.

Her er det legendariske Toyota Hilux som leder an så langt i år. 695 nye Hilux har blitt registrert på norske skilter. Det er 87 flere enn erkerival Volkwagen Amarok som holder andreplassen.

Eneste modell fra Isuzu på det norske markedet - nemlig D-Max - er på terdjeplass, mens vi finner Ford Ranger på plassen bak. 

Nei - dette er ikke en vanlig pickup

Slik ser tallene ut så langt i år:

 All statistikk fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)

Noen arbeidshester bare stiger i pris - sjekk disse: