– Det er slaveri å jobbe der

Maria Manlapaz (31) måtte rengjøre hele 32 hotellrom på én dag for å få jobb som stuepike på Thon hotel Astoria.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

«TV 2 hjelper deg» avslørte tidligere et hygienesjokk på ni norske hoteller. Det ble funnet kjønnshår, buser, urin, blod, tånegler og sæd på hotellrommene i tillegg til uforsvarlige hygienenivåer.

Ett av hotellene som ble testet var Thon hotel Astoria i Oslo. På dette hotellet blir TV 2 fortalt om svært kritikkverdig arbeidsmengde gjennom stuepikene. 

Sjokkerende arbeidsforhold

Maria Manlapaz (31) har jobbet som stuepike i over tre år. Hun jobber hovedsaklig i Østfold, men i sommer søkte hun jobb på Thon hotel Astoria i hovedstaden. 

– Når jeg kom dit fikk jeg beskjed om at de rengjør 32 rom hver dag, uansett. Jeg fikk jobbe der en dag på prøve uten å få betalt. Jeg har jobbet som stuepike fra før og jeg kan jobben, forteller Maria.

Men arbeidsforholdene som møtte henne, var sjokkerende.

– Da jeg var der hadde jeg ikke tid til å gå på do, fordi vi måtte rekke å gjøre oss ferdig. Du gjør alt dem sier, du tar 32 rom. Det er slaveri, sier 31-åringen.

Maria klarte ikke å fullføre 32 rom på egenhånd slik hun fikk instrukser om og holdt dermed ikke hotellets standard, til tross for at hun er en erfaren stuepike.

– De behandler oss som en robot når vi skal klare 32 hotellrom. Kroppen vår er ikke laget som en robot. Hvis vi gjør det hver dag og stresser, så kommer vi til å bli slitne og få kroppen vår helt ødelagt.

– Ikke vanlig norm hos oss

Det er ISS som er stuepikenes arbeidsgiver på hotell Astoria, og de sier at det i Marias tilfelle må ha skjedd en feil.

– At denne nye personen fikk den beskjeden, det beklager jeg, det var nok litt forhastet, for det er langt fra 32 rom som er standard for en servicemedarbeider. Jeg tipper at det ligger mellom 18 og 25 rom på Astoria, men det kan komme høyere opp hvis rommene ser bra ut, sier Jan Bjørneboe, kommunikasjonsrådgiver i ISS. 

GARANTERER: Jan Bjørneboe, kommunikasjonrådgiver i ISS,  anslår at normalt antall rengjorte hotellrom på Thon hotel Astoria på én dag er mellom 18 og 24. Han garanterer at ISS skal ta saken på alvor, hvis det viser seg å ikke være virkeligheten. Foto Rune Blekken/ TV 2
GARANTERER: Jan Bjørneboe, kommunikasjonrådgiver i ISS,  anslår at normalt antall rengjorte hotellrom på Thon hotel Astoria på én dag er mellom 18 og 24. Han garanterer at ISS skal ta saken på alvor, hvis det viser seg å ikke være virkeligheten. Foto Rune Blekken/ TV 2

TV 2 har vært i kontakt med flere av de ansatte ved Thon hotel Astoria, som forteller at det er vanlig praksis at de alene fullfører en hel etasje på 32 hotellrom hver eneste dag, uten unntak. De ansatte forteller at de har fått munnkurv mot å snakke med TV 2, og ønsker derfor å være anonyme, men med et rop om hjelp.

– En ansatt ved Thon hotell Astoria forteller at hun senest denne uken vasket 32 rom, hvor 28 av dem var utreiserom, hva tenker du om det?

– Det syntes jeg høres veldig høyt ut. Det kan være at det er et unntak, at det er en dyktig medarbeider, det er i alle fall ikke vanlig norm hos oss i det hele tatt, sier Bjørneboe fra ISS.

– Det er veldig synd på dem

De ansatte hevder at de ikke har fått hjelp etter gjentatte forsøk på å bedre situasjonen. De mangler en tillitsvalgt og mener de har fått kjeft for å tidligere ha prøvd å snakke med direktøren på Astoria.

– De har ikke noe valg forteller de. De må bare ta 32 rom hver dag uansett om de er stresset eller slitne eller har vondt. Det er mye stress og det er veldig synd på dem, sier Maria. og legger til:

– Jeg tror det er mange i Norge som blir utnyttet. Ikke bare én eller to, det er flere tror jeg, men de tør ikke å snakke for de er redd for å miste jobben.

TV 2 har informasjon om at flere av stuepikene fører sine egne renholdslister, fordi husøkonomens lister ikke stemmer med virkeligheten.

– En misforståelse

TV 2 har snakket med husøkonomen på hotellet, Senka Korsia, som forteller at de ansatte rengjør et høyere antall enn hva ISS oppgir som normalt.

– Vi vasker rundt 30 rom om dagen, men det er ikke det vi krever når noen er på opplæring, det må ha vært en misforståelse, forteller Korsia som skal ha gitt Maria instrukser om å rengjøre 32 rom.

– Hva krever dere for at noen skal bli ansatt hos dere da?

– Jeg syntes 15 rom er for lite i hvert fall. Men mest av alt ser vi på kvaliteten. Hvis man ikke klarer opptil 30 rom, så får man hjelp av andre renholdere.

Denne påstanden avkrefter de ansatte TV 2 har snakket med som forteller at det ikke fungerer slik i praksis, og de står fast ved at de på egenhånd har må fullføre en etasje på 32 rom. Noen av stuepikene fører til og med sine egne vaskelister, fordi de mener husøkonomen sine lister ikke alltid stemmer.

Korsia har jobbet som husøkonom på Thon hotell Astoria siden 1996 og 1. oktober 2010 ble ISS hennes nye arbeidsgiver. Hun bekrefter for TV 2 at arbeidsmengden til stuepikene har økt med over 20 prosent etter at ISS ble arbeidsgiver.

Manifest Senter for samfunnsanalyse la i 2010 fram en rapport som konkluderte med at renholderne har fått nærmere 30 prosent høyere arbeidsbyrde etter at ISS overtok.

– Tar saken på alvor

Bjørneboe fra ISS kan ikke garantere at de vil fjerne det påståtte romantallet på 32, men han lover at de skal forsøke å bedre situasjonen.

– Jeg kan ikke garantere noe som helt, men jeg kan garantere at vi tar saken på den største alvor.

PÅ TIDE MED OPPVASK: Tore Skjelstadaunet i Fellesforbundet, som representerer renholderne, mener hotellkjedene må på banen for å bedre stuepikenes arbeidsforhold. Foto: Rune Blekken/TV 2
PÅ TIDE MED OPPVASK: Tore Skjelstadaunet i Fellesforbundet, som representerer renholderne, mener hotellkjedene må på banen for å bedre stuepikenes arbeidsforhold. Foto: Rune Blekken/TV 2

Tror det ikke før han får se det

– Det er ingen overraskelse at ISS på toppnivå toer sin hender, det har de gjort i årevis. Og vi ser ingen bedring overhode. Jeg tror ikke det blir noe av den lovnaden de kommer med denne gangen heller. Det blir som å tro på julenissen, sier Tore Skjelstadaunet i Fellesforbundet, som representerer renholderne.

Skjelstadaunet mener det er hotellkjedene som har hovedansvaret, og kommer med en oppfordring til at kjedene bør ta tilbake ansvaret for eget romrenhold og ikke leie inn eksterne firma. Han mener Olav Thon må ta grep i dette tilfellet.

– Hva er din beskjed til Olav Thon?

– Rydd opp! Enkelt og greit, rydd opp!