UTBRUDD: Det kommer røyk fra utbruddet, men ingen askesky. Foto: livefromiceland.is
UTBRUDD: Det kommer røyk fra utbruddet, men ingen askesky. Foto: livefromiceland.is

Vulkanutbruddet rammer ikke flytrafikken

Lavamasser strømmet i natt ut fra en sprekk ved isbreen Dynjujökull. Utbruddet får ikke konsekvenser for flytrafikken, foreløpig.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Utbruddet alle har fryktet er i gang på Island. 

Ifølge det islandske meteorologiske instituttet trengte lava opp til overflaten fra en sprekkdannelse ved breen Dynjujökull like over midnatt. Bilder fra et nettkamera fra Vatnajøkull, viser fredag morgen røyken som siver opp fra området.

STOR AKTIVITET: Bildet viser isbreen Vatnajøkull, hvor en rekke vulkaner ligger under isen. Utbruddet skal ha skjedd ved Dynjujøkull nord for isbreen.
STOR AKTIVITET: Bildet viser isbreen Vatnajøkull, hvor en rekke vulkaner ligger under isen. Utbruddet skal ha skjedd ved Dynjujøkull nord for isbreen.

Utbruddet er ikke stort, og klokken 03.00 melder Visir.is at utbruddet ser ut til å ha roet seg betraktelig. Det antas at sprekken som lavaen strømmet ut av var omtrent en kilometer lang.

Mange skjelv

Utbruddet har skjedd nord for isbreen Dyngjujökull, som er en del av det enorme bremassivet Vatnajökull. Det har vært en rekke mindre skjelv i dette området de siste døgnene, men rystelsene har avtatt siden utbruddet har lettet på trykket nede i fjellmassene.

Det er når smeltevann treffer glødende lava at det dannes askeskyer. Det kommer bare lava og røyk fra utbruddet fredag morgen, og foreløping skaper ikke utbruddet problemer for flytrafikken.

Kode rød

Siden det kan komme et utbrudd også lenger sør, under isen, er likevel luftrommet over området stengt.

– Islands meteorologiske institutt har høynet farenivået for luftfart over området til kode rød, og luftfartsmyndighetene har stengt luftrommet fra bakken og opp til 18.000 fot, melder Islands nasjonale beredsskapssenter, ifølge ITV.

Kode rød betyr at det er stor fare for vulkanutbrudd, og at risikoen for askedannelse i atmosfæren er sannsynlig.

Avventer

Avinor førlger situasjonen nøye.

– Men vi gjør ingen ting før islandske myndigheter og de europeiske flysikkerhetsmyndighetene forteller oss at det er risiko for en askesky, forteller kommunikasjonsjef Krisian Løksa i Avinor Flysikring.

Skulle det bli et nytt utbrudd under isen handler Avinor raskt. Da setter de seg ned sammen med Meteorologisk institutt og Luftfartstilsynet, og lager en oversikt over hvor det er aske i luften.

– Den gir vi til flyselskapene, og det er de som avgjør hvor de kan fly, avhengig av hvilken godkjenning flyene deres har, sier Løksa.

STENGT: Det skraverte området er stengt for all ferdsel. Kart: Vedurstofa Islands
STENGT: Det skraverte området er stengt for all ferdsel. Kart: Vedurstofa Islands

Mindre konsekvenser

Det alle frykter er et nytt utbrudd likt det i Eyafjallajökull i 2010. Askeskyen den gang stengte flytrafikken over store deler av Europa i en uke. Løksa beroliger:

– Et utbrudd likt det i 2010 vil få mye mindre konsekvenser nå.

Myndighetene og flyselskapene er bedre forberedt, og flyene kan fly med mer aske i luften nå enn for fire år siden.

Stengt

Et stort område nord for Vatnajökul er stengt av. Innbyggere som er utsatt for flom dersom et utbrudd smelter store mengder is er evakuert.

Utbruddet kommer bare dager etter at islandske myndigheter advarte mot at at vulkanen under Vatnajøkull-breen kunne nærme seg et utbrudd.

Det er målt stor seismisk aktivitet i området de siste ukene. Det har dannet seg en sprekk dypt nede i fjellet, fra vulkanen under isen og videre norøstover. Glødende lava har trengt inn i sprekken, og gitt en rekke store og små jordskjelv.