TALLENES TALE: 0,36 Mbit/s var farten hjemme hos Benny Øyborg onsdag 27. august. Foto: Privat
TALLENES TALE: 0,36 Mbit/s var farten hjemme hos Benny Øyborg onsdag 27. august. Foto: Privat

BREDBÅNDSSJOKKET:

Benny har bredbånd på 0,4 Mbit/sekund

Siden i sommer har bredbåndet knapt vært brukbart. Telenor lover bedring.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fram til i sommer hadde Benny Øyborg og familien en stabil linje på 4 Mbit/s og var fornøyd med det. Et lynnedslag i juni slo ut linjen i noen uker, og da den kom opp igjen, var hastigheten stusselige 0,4 Mbit/s.

Med en slik hastighet vil det for eksempel ta langt over 40 timer å laste ned det som tilsvarer innholdet på en DVD-plate.

Seks-sju henvendelser til Telenor har ikke bedret på situasjonen.

– Jeg opplever Telenor som arrogante og lite serviceinnstilte. De lover å komme med tilbakemelding, men det skjer ikke. Når jeg tar kontakt igjen, får jeg beskjed om at saken er lukket, forteller Øyborg.

Familien bor i en liten sidevei med få husstander i Bamble i Telemark.

Fikk tregere abonnement

De opplevde det samme som Silje Andrea Holm i Korgen: Da farten på nettet gikk ned, endret Telenor abonnementet til en tregere versjon. Benny sier han ikke samtykket i å få en 2 Mbit/s-linje, og farten er uansett langt unna dette.

Nå kan han verken jobbe hjemme eller se videoer på nett. Programvareoppdateringer og tunge nedlastinger stopper opp på grunn av tidsavbrudd.

– Det går ut over både jobb og fritid. Det eneste positive er at ungene spiller mindre data, sier Øyborg.

Vanskelig å bli hørt

TV 2 har i flere artikler omtalt Telenor-kunder som opplever problemer med mobildekning og tregt internett. En rekke personer som har henvendt seg til TV 2 forteller lignende historier: Nettforbindelsen blir treg og ustabil, og kundene opplever ikke å bli hørt i Telenor-systemet.

En kilde i bredbåndsbransjen hevder overfor TV 2 at leverandører spekulerer i å levere lavere hastighet enn kundene har bestilt. Linjen har kanskje den lovede hastigheten i starten, men når flere kobles opp mot sentralen, går det ikke lenger.

På denne måten overselger leverandørene kapasiteten og satser på at det går bra, sier vedkommende.

Leverte for dårlig

I fjor sjekket bransjemagasinet Inside Telecom hvordan det står til med internetthastigheten rundt om i landet. De brukte Post- og teletilsynets egen statistikk, basert på målinger brukere selv hadde gjort via nettstedet nettfart.no.

– Vi sammenlignet måleresultatene med selskapenes markedsføring av produktene. Avvikene var til dels ganske høye. Da vi kontaktet selskapene for å få en forklaring, fikk vi en fantastisk kakafoni av bortforklaringer og tekniske utredninger som selv en dreven it-journalist strevde med å skjønne, sier fagredaktør Varog Kervarec til TV 2.

Han mener folk ikke er flinke nok til å sjekke at de får den farten de betaler for.

– Dessuten er måleenhetene abstrakte for folk. Hva er en megabit? Folk har ikke peiling. Selv om de skulle snuble over et speedometer, er det ikke sikkert tallet vil si dem noe som helst, fortsetter Kervarec.

Nettfart.no er myndighetenes eget speedometer og det nærmeste man kommer en offisiell måling av nettlinjen. Imidlertid kan det være mange feilkilder, som at ruteren er gammel, programvaren kan være utdatert og flere kan bruke nettet samtidig.

Har du tips i denne saken? Kontakt TV 2s reporter.

Lover bedring i Telemark

Telenor bekrefter at Benny Øyborgs internettlinje har fungert dårlig etter sommerens lynnedslag.

– Selv om entreprenøren har skiftet kabel, har det ikke ført til at stabiliteten på linjen til kunden er blitt bedre, skriver informasjonssjef Per Aril Meling i en epost til TV 2.

Ifølge Meling skal teknikere fikse linjen i løpet av noen dager så hastigheten kan justeres opp igjen.

– Dessverre har feilrettingen tatt lang tid, og årsaken er svært mye feilretting etter lyn- og tordensommeren i Telemark, og entreprenørene har hatt en svært travel sommer, fortsetter Meling. 

Mener farten ikke strupes av mange brukere

Telenor avviser kategorisk at bredbånd gjennom telefonkontakten blir tregere jo lenger unna sentralen man bor og jo flere som bruker nettet samtidig. Selskapet bruker i vesentlig grad dedikerte linjer hvor kapasiteten til den enkelte husstand ikke vil bli påvirket av at andre husstander i området er på nett samtidig, opplyser Telenor.

– Videre vil vi presisere at i flere områder moderniserer Telenor Norge sitt kobbernett blant annet ved å legge fiber nærmere sluttbruker og korter dermed ned kobberavstandene og øker tilgjengelig kapasitet per sluttbruker, skriver Per Aril Meling.

PS! Produktet Bredbånd 2 lover en nedlastingshastighet på mellom 0,2 og 2,0 Mbit/s. Farten på Bennys internett ligger derfor innenfor Telenors marginer.